Can I do a early Hefsek Tahara?
Hefsek Tahara should ideally be done right before sunset, i.e. within half an hour of sunset. Best at candle lighting time. But if necessary may be done from the time of Mincha K’tana.
Mincha K’tana today in Brooklyn is approximately -:– PM
This applies to both the Hefsek Tahara Bedika, as well as the afternoon Bedika during Shivah Nekiyim.
Sources:
הפס״ט – ב״י וב״ח קצו.
תוך ח״ש – בא״ח ש״ב צו יא. שיעורי שבה״ל קצו, א, י. ומדייק מל׳ ״סמוך״. שיעורי טהרה ט ע׳ רלט. מראה כהן ע׳ מ (לצאת שיטת היראים).
וראה שו״ת יגל יעקב נט שהמובחר להתחיל בזמן הדלקת נרות שבת (אבל בע״ש יש לדייק לעשות לפני הדלקת נרות – ראה שיעורי טהרה ע׳ רנד. אוצרות הטהרה ע׳ שמד. נט״ג נדה ב בשו״ת בסוה״ס ה).
אבל אפשר ממנחה קטנה – דגו״מ ופת״ש שם ב. וראה ערוה״ש יט. והטעם דל״ח כולי האי שתראה בשעה מועטת כזו – ראה בדה״ב ז, ה.
וראה בפס״ד צ״צ בקו״א א, שמחדש שיש לגמור ביה״ש ממש. אבל כיון שאא״פ לצמצם ואין השעונים או הלוחות מדוייקים – ראה סידור אדה״ז הל׳ ק״ש – לא נהגו כוותי׳. ובפרט שלא נמצא כן בשום דוכתא. וידוע שאי״ז מדברי הצ״צ. וראה בקנה בושם בבי׳ לש״ך א, שהוא להעדפה בעלמא, וצריך ליזהר גם להיפך שלא לאחר הזמן. וראה שו״ת קנה בושם ב, עה. חוט שני קצו א בדינים העולים יד. (ועל עיקר דבריו ליישב עפ״ז קושיית הסד״ט שם ב, בפי׳ ד׳ הש״ך שם א, שערי תי׳ לא ננעלו. וכמה דרכים למקום מצינו – ראה מקו״ח ח. לחו״ש ב. פרד״ר ח. א. לבנון נטע א. שו״ת דברי יציב ק, ה).
בדיקה בז״נ – בשו״ע יו״ד קצו, ד: סמוך לבין השמשות. והיינו בעוד היום גדול – מקו״ח קצו, לא.
אבל אפשרי גם ממנחה קטנה – שיעורי שבה״ל קצו, ד, ג. שו״ת דברי יציב סט. וילמד מהמפורש בנוגע להפס״ט, אף שיש לחלק.
אבל אם לא בדקה עד השקיעה – עבר זמנה. וכ״כ בשו״ת אג״מ יו״ד ב, עט בסופו (ושם מיירי לאחמ״כ. ולשיטתו). אמנם, בס׳ האשכול מד, לעשות גם בלילה. אלא שכת״ש, דמוטב לבדוק בלילה ממה שלא תבדוק כלל בקצת ימים מימי הספירה, וא״כ אולי מיירי כשאינה בודקת בכל הימים, וכוונתו שתעלה לבדיקת יום שלמחר (וכ״ה בשו״ת מהרי״א הלוי קמא). ודוחק. ויתכן הטעם, שכיון שתועלת הבדיקה לברר שלא ראתה במשך היום (ראה ב״ח קצו, ה), וה״ט דצריך שתי בדיקות ולא סגי בבדיקה אחת בבוקר (ראה סד״ט קצו, יד), וא״כ כדאי לבדוק גם אחרי שקיעה״ח. וכ״כ שיעורי טהרה גרוס ע׳ רנד. משמרת הטהרה יא, יד. ובפרט, שי״א בענין זה להקל גם אחרי השקיעה.
#12263