Can I l’Chatchillah make Havdalah before Ma’ariv?

 

Yes.

P.s. Although one can make Havdalah before Ma’ariv, some are particular not to do so.

 

Sources:

כן הוא משמעות השו”ע סי’ רצט ס”י ושוע”ר סי’ רצג ס”א וסי’ רצט ס”י וסי”ח-י”ט. ובשוע”ר שם וכל העושה מלאכה קודם סדר קדושה (-ואתה קדוש) אינו רואה סימן ברכה לעולם מאותה מלאכה.

ויש שהקפידו בזה, ומכמה טעמים:

שלא לאכול ולשתות לפני ק״ש. ויתירה מזו במשנ״ב רצט, לה משמע שאסור לאכול גם מצד חובת הבדלה בתפלה. אלא שמסתבר דאי״ז כוונתו שהרי לפ״ז אסור גם לשתות יין הבדלה. וגם כמעט מפורש בכ״מ הפכו. וכבר הקשו עליו בזה השולחן דבליצקי במקומו. בירור הלכה שם. שו״ת צי״א טז, יז. שבה״ל ט, סג. מגדנות אליהו ב, כג. ויותר נראה בכוונתו שגם אחרי אמירת ברוך המבדיל אסור לו לאכול כשלא הבדיל. וחובתו להבדיל בתפלה ועל הכוס. אבל אם הבדיל תחילה על הכוס מהני.

שלא לעשות מלאכה לפני סדר קדושה – ראה הקדמת הזהר יד, ב הובא בד״מ סוסי׳ רצד ובמג״א רצט, יז. והביאו לעניננו בבית ארזים רצט, עב בטעם להבדיל על הכוס אחרי התפלה. וגם בכה״ח רצג, ז הבין שמה״ט לא סגי בהבדלה על הכוס לענין מלאכה. ושקו״ט בהבנת דברי הזהר שהובא גם סדר קדושה וגם הבדלה על הכוס – ראה דרך אמת בגליון הזהר. מקדש מלך ל, ב בדפי הזהר. בגדי ישע רצט, יג. ערוה״ש רצט, כג. וראה גם זהר חי (מ, ב).

שלא להפך הצינורות – כ״ה לענין קידוש על הכוס לפני ערבית, ראה כה״ח רעא, כב. וצ״ע בנוגע להבדלה.

שלכתחילה צ״ל על הסדר – כ״מ במג״א רצג, ד. רצט, ט. (אבל אדה״ז רצט, י – שינה וכתב ״ויכול להתפלל ערבית מבעו״י״. ולהעיר ממג״א תפט, ז). וראה תהל״ד רצג, א (וכעי״ז רצט, ב) שהתירו להתפלל מבעו״י, ויפסיד סמיכות גאולה לתפלה, אף שאנוס רק מצד הבדלה (ראה גם סידור יעב״ץ סדר מו״ש מחיצה ב דין ב. תורת שבת רצט, ח. בית ארזים רצג, ו – שהקשו עד״ז) ״כדי להבדיל בתפלה קודם שיבדיל על הכוס״. וראה תהל״ד רצט, א בטעם המנהג להבדיל על כוס ברהמ״ז ולהפסיק בתפלת ערבית בינתיים מטעם הנ״ל. (וראה בבית ארזים רצט, עב שהקשה טובא על דעת המג״א שיש להקדים תפלה להבדלה, עיי״ש משה״ק). וראה גם כה״ח רצט, יט שעדיף שיבואו על הסדר, תפלה ואח״כ הבדלה. ואולי כוונתו כדרכו מצד היפוך הצינורות.

ועוד טעם – בכדי להימנע משתיית יין לפני התפלה שלא יהא בכלל שתוי שאסור לו להתפלל.

 

 

#12133


Comments (2)

  • Shmuel December 29, 2020 - 3 years ago

    If one makes Havdalah before Ma’ariv, does he still say “Ata Chonntanu” in Shemona Esrei?

    • AskTheRav December 31, 2020 - 3 years ago

      Yes.

      שוע״ר רצ״ד ב.

Comments are closed.