Is it an obligation to have something hot on Shabbos?

 

I do not like to cook soup or Cholent on summer Shabbosos and neither eating them because it makes me hot and I do not get pleasure to eat them on a summer day.

I was told that I must have something hot on Shabbos, if not the above, then hot tea… which again I do not drink or enjoy on a summer day.

Is it an obligation to have something hot on Shabbos, or is it fine that I am not having any and neither anyone in my family? (because I am not cooking it for them either because it makes the house hot).

What is the Chabad approach?

 

Answer:

See Shulchan Aruch Harav 257:13:

“It is a Mitzvah to insulate [food] for the Shabbos so that one will eat hot food on Shabbos, because this is a way to honor the Shabbos and delight in it. If, however, hot food harms a person, he is permitted to eat cold food. If, however, someone does not believe in the words of the Sages and forbids eating warm food on Shabbos, we suspect that perhaps he is a heretic.”

Hence, it is proper to eat/drink something hot on Shabbos. It doesn’t need to be specifically during one of the meals, and a cup of coffee or tea etc. suffices. If one doesn’t enjoy that either, although he is technically exempt, and shouldn’t be told off, nonetheless he should be encouraged to have some hot food or drink and it is kedai at least to have a sip.

 

Sources:

כן מפורש בתשוה״ג בשע״ת לד, ובס׳ העתים טז, שגם כשאינו תאב אף שאין לנו להוכיחו על כך, יש לזרזו ולהודיעו ולהתרחק מאותו דרך ולהכריח עצמו שיענג את השבת כדרך שתיקנו חכמים בהטמנת החמין.

ובפוסקים – מג״א רנז, כ בשם מט״מ תע. אדה״ז יג – מובא רק במי שהחמין מזיקין לו. וי״ל שהוא בדיוק ולא כשאינו תאב.

וראה גם תורת חיים סופר לד, שאף כשאין טעמו במניעת האכילה משום מינות, יש טעם נוסף לקיים תקנת חז״ל בחמין, ושמ״מ שומר מצוה וכו׳. (ובס׳ זכרון טוב נעשכיז שהמאכל עצמו גורם רפואה). ואף שלהלכה קייל״ן שפטור כשמזיקו, ודלא כנ״ל, מ״מ כשאינו תאב נכון לקיים תקנת חז״ל.

ובתורת שבת רנז, כא שמ״מ ישתה מעט קפה וכדומה. וראה גם משנ״ב שם מט. חלקת יעקב או״ח קכה, ה. ואף שיש שר״ל שצ״ל מין מאכל דוקא, ולא בשתי׳ לחוד, וכל׳ הראשונים – לא נחתי לדיוקא, ושתי׳ בכלל אכילה ומעשה רב, כדלקמן, גם בשתיית חמין. ועוי״ל, את״ל לדייק כנ״ל, שההדגשה באכילת חמין (גם) מחמת כבוד ועונג שבת, כלשונם, והיינו שאם רק בכדי להוציא מלבם סגי בשתיית חמין, ומשום עונג שבת הרי מי שמצערו אינו חייב. וראה בפמ״ג א״א כ שציין כאן לשו״ע או״ח רפח, ב , והיינו דין הנ״ל. וא״ש.

In fact, it is recorded that the Rebbe’s custom was to fulfill this Mitzvah by drinking a cup of tea. – Maaseh Melech pg 134 fn 50.

 

 

#10669