« go back

What parts of a wedding am I allowed to go to during the year of Aveilus? I have a first cousins wedding who I am very close with, and would like to go even for short while.

 

One may attend the Kabolas Ponim when in mourning, after Shiva, provided there is no music. Nonetheless, it is recommended to serve something to the guests, so that the mourner will be considered a waiter or waitress when attending.

A mourner after Shloshim may attend the Chuppah if it takes place outdoors, not in the same location as the meal. They should endeavor to leave before the music begins.

A mourner may not attend a wedding meal, even just to say Mazal Tov.

Parents or grandparents in mourning after Shiva may attend the wedding meal of their children and grandchildren, under certain conditions.

Some Poskim allow sibling to attends too, others disagree. The accepted approach is to allow siblings and siblings in law to attend, especially after Shloshim, since their lack of attendance will cause anguish to the Choson or Kallah. However, many Poskim insist that they should act as waiters or waitresses at the wedding and they should not eat the main meal together with everybody else in the hall, unless not participating actively in the meal will cause anguish to Chosson and Kallah. (Usually in a large hall the fact that they are not eating the meal is not very noticeable to the Choson and Kallah. Foods which are not an integral part of the meal, such as drinks, fruit, salad, side dishes or light desserts, may be eaten. Bread soup or chicken etc. should not be eaten). The common custom is to eat the meal in a different room in the hall. Some Poskim question this practice and allow only to eat the meal at home. One may be lenient where necessary). They may only dance with Choson or Kallah and should not listen intentionally to the music. They should leave the hall as soon as their presence is not needed, i.e. when it would not cause anguish to the Choson and Kallah any more.

It is difficult to apply this leniency, which in itself is questionable, to other close relatives or very close friends.
Obviously, one may attend the Kabalas Ponim and Chuppah as mentioned earlier.

Nonetheless, one may even attend the meal if they really believe that their case is such where not attending will directly affect the happiness of Chosson or Kallah. In the first instance, they should attend to say Mazal Tov and then leave.

If this would not do the trick, they may stay for the meal if they are acting as a waiter or waitress or welcoming the guests. They may not eat from the meal, unless eating foods which are not integral to the meal. They should only dance with Chosson or Kallah if not dancing will cause anguish to Chosson or Kallah. After concluding their watering services they should leave the premises.

It is recommended to personally discuss the circumstances with a Rov to assess the situation.

 

Sources:

קבלת פנים – שלחן העזר ב, יא בשמלה לצבי א (קח, א ואילך) להתיר (ע״פ גדולי תשו׳ הספרדים – והיינו שו״ת צוף דבש  דלקמן) בקבלת פנים שנותנים שם מיני מתיקה וכדומה. וכ״כ בשו״ת שבה״ל ו, ריט, ד. אשרי האיש פט, יג שהאיסור הוא רק אחר החופה. אבל ראה ציוני הלכה אבילות ע׳ תקיג בשמו. וראה שו״ת צוף דבש מועטי יו״ד פו להתיר באכילה כל שהו שעושין בעת הולכת הכלה שנותנים לפניהם מיני מתיקה ופירות. ובר״ד ב׳ אלול תשי״ג – לשמש המסובים. וצ״ע פרטי הדברים, אם המדובר בקרובים, ואם הכוונה בקבלת פנים, או בכלל.

חופה – רמ״א שצא ג. (ולהעיר שי״א שט״ס ברמ״א וצ״ל בית הנישואין). וראה בדה״ש שם מח. חכמ״א קסו, ג. קיצושו״ע ריב, ד. שו״ת זר״א ג, קע. שלחן העזר שם בשמלה לצבי ב (קח, ב). ערוה״ש שצא, יב. נשמת ישראל ב ע׳ שצב. ו בנוגע לכלי זמר – ראה בדה״ש שם מז. שו״ת דבר יהושע ג, סג.

בכלל, ליכנס רק לאחל מז״ט – כ״מ ברמ״א שצא, ג. וראה בית מאיר שם. ציוני הלכה ע׳ תקיג. בדה״ש שצא, מו. חכו ממתקים ע׳ לב.

הורים וזקנים – כן מורים גם תוך ל׳, ע״פ שו״ת מהרשד״ם יו״ד רב. ערוה״ש שצא, י. ולמרות מש״כ בשו״ת זר״א ג, קע. וראה שו״ת שבה״ל י, ריט. ציוני הלכה ע׳ תקח. שש״כ סה, סו.

[ויש מקילין גם תוך ז׳. וראה שו״ת אג״מ יו״ד ב, קסט. שם קעא – משום דבר האבד, ופי׳ כן בכוונת גליון מהרש״א שצב, בשם כנה״ג. אבל במקורו בשו״ת מבי״ט ב, מט שההיתר דלא גרע ממשיא יתום ויתומה שיתבטל המעשה, והרי ביתום ויתומה מותר רק אחרי ל׳. וראה בנוב״י מהדו״ת יו״ד ק במקום הפסד גמור, אבל לא כשייגרם עי״ז צער גדול לחו״כ. וגם שבאם הוא תולה האבילות בנישואי היתום שלא ישיאנו אם אינו יכול להגיע אסור. וגם לא מצינו להתיר שצער יהא כדבר האבד. וכבר הקשו עליו בכ״מ – בדה״ש שצא, ב ד״ה לכל דבר. נשמת ישראל יט, יא. דברי סופרים שצג בירור הלכה ד״ה דבר האבד. חזו״ע אבילות ב ע׳ שדמ. וראה ציוני הלכה ע׳ תיא. מבית לוי הל׳ שמחות – גם לא בחופה. ואכ״מ].

וגם כשיש כלי זמר – כנ״ל. וראה שו״ת שבה״ל ב ריג (בהערות לרמ״א שצא, ב). שם י, ריט. וצ״ע קצת, מחכמ״א קסו, ב.

אחים – במהרשד״ם שם בדרכם לאכול רוב הימים, ומיירי לאחר ל׳, והתיר שלא לגרום צער לחתן. וכ״ה בהגהות ממהריק״ש במנהג מצרים. והביאו הברכ״י בשיו״ב שצא, ב. נהר מצרים אבילות קנג. ו הב״ד מהרש״ם בפחד יצחק אבל ד״ה אבל אסור בכל. שו״ת חיים שאל א, כא. שבט יהודה עייאש שצא. פנים מאירות ג, לז. שו״ת ר׳ טיאה וייל קז. משמרת שלום ס, לב. דע״ת שצא, ג. ושם שכ״כ בחו״ב להגרא״ז מרגליות כג. גשה״ח כא, ח, יא. שלחן העזר שם. נימוקי או״ח תרצו, ג בתו״ד. וראה שו״ת יבי״א ט יו״ד מג. ציוני הלכה אבילות ע׳ תקח. תקיא.

והנה, בגליון מהרש״א שצא, ג, שלא התיר מהרשד״ם רק באחים שדרכם לאכול ביחד. וכן העתיק בכנה״ג שצא בהגה״ט ד. שלחן גבוה ז. אבל שאר האחרונים לא הזכירו ד״ז. וראה משמרת שלום שם. שו״ת  צי״א ה באבן יעקב נו, ה, שבכל אופן הוא. והביא כן ממשנת ר׳ אליעזר ב, כג. וכן האריכו בכ״מ שכ״ה גם תוך ל׳.

וידוע שתמהו טובא על סברת מהרשד״ם – ראה שו״ת זרע אמת ג, קסט-ע. בית מאיר שצא. ושם אין נו אחראים ליישב מנהג מצרים. וראה בדה״ש שצא, ב ד״ה לכל סעודת. משנ״ה ז, רה. ועוד. ובזר״א שם ר״ל שתשובה זו אינה משלו. אבל ראה מהדורת זכרון אהרן שהוכיחו במישור שאכן תשובה היא של מהרשד״ם וכתבו ליישב הקושיות. וראה ראש אליהו אירוסין ב, בעטרה לראש קיד. שו״ת קול אליהו יו״ד כח. ו ראה שו״ת אג״מ יו״ד ב, קט.

כמו״כ צירף בשו״ת צי״א שם הדעות שאבילות יב״ח היא לכבוד ההורים, וכשמוחלים ורצונם בכך לית לן בה, ועפמש״כ כעי״ז ביוסף דעת שצא, ב. וראה ציוני הלכה ע׳ תקד.

בהגדרת משמש – ראה ציוני הלכה ע׳ תקיט.

בשאר קרובים – ראה אג״ק טז ע׳ קיז. וראה ציוני הלכה ס״ע תקיב בראש ישיבה. שם ע׳ תקיג בדודים וקרובים לאחל מז״ט. ואכ״מ.

לאכול בחדר אחר – רמ״א שצא, ג רק בביתו. ובבית מאיר שם שאסור ליכנס למקום המשתה. וראה פני ברוך כ הערה לה. אבל ראה נחמו עמי כד, מד.


Add Comment

Your Email address will not be published