Students at college are having difficulty lighting the Menorah in their dormitories due to fire regulations. May they light in the Chabad House with a Brachah?

 

One person may light in the Chabad House with a Brachah as Pirusmei Nisa, but this does not dispense him from his personal obligation to light the Menorah at home/ dormitory. The remainder of people may not light there with a Brachah, as according to many Poskim one is not Yotzei if they light out of their home even if they are eating there, if they are just eating there temporarily.

If they are sleeping there for the night, they may light there with a Brachah.

If they cannot find a way around the fire regulations at the dorm, they might be able to have one lobby or dining room where they can receive permission for one person to light on everyone’s behalf. If even this is impossible, they should light electric lights without a Brachah.

 

Sources:

בט״ז סתרע״ז סק״ב: מי שיש לו דירה בעיר והולך פ״א חוץ לביתו וסועד אצל חבירו פשיטא שלא יניח ביתו וידליק בבית שהוא אוכל שם פ״א אצל חבירו אלא צ׳ לילך בביתו ולהדליק שם, ואם אחזו תאות האכילה ואינו רוצה לזוז משם עכשיו יצוה לב״ב שידליקו עליו בביתו . . ואפי׳ לפמש״כ בסמוך דאכסנאי רשאי להדליק גם במקום שהוא שם – היינו שעכשיו תהי׳ גם שכיבתו שם משא״כ בזה שיאכל כאן שעה או שתים וישוב למקומו אין שום סברא לומר שידליק שם ולא בביתו דזה הוה כאילו עומד בשעת הדלקה על רחוב העיר דאין שייך לו שם הדלקה.   הגם שראיתי קצת בנ״א בשעה שאוכלים בסעודה אצל אדם אחר שולחים אחר נרותיהם ודולקים שם . . וטעות הוא בידם ואינם מבינים דבר זה״.

וכדעת הט״ז כ״ה במג״א סק״ז, בקצור שולחן ערוך סקל״ט סי״ט, בחיי״א כלל קנד סל״ב, במשנ״ב סקי״ב ובכל הפוסקים.

וכבר קדמם בזה מהר״י כ״ץ (אב״ד קראקא, מתקופת הרמ״א [וגיסו] ומהרש״ל), שכתב בשו״ת שארית יוסף (סי׳ עג – הובא במג״א הנ״ל) ש״כשאינו אוכל שם אלא פ״א לא עלה על הדעת כלל שידליק במקום האכילה״. וכ״ה בלקט יושר ע׳ 151.

ומד׳ הט״ז, וכן מד׳ השארית יוסף הנ״ל, מוכח להדיא שסברא זו א״צ לפנים, ופשוטה ומקובלת היא, ולא עלה על דעתם שיש צד וקס״ד להיפך.

[וכן יש להוכיח מגוף דין הדלקת נ״ח בביהכ״נ, דקיי״ל שאין אדם יוצא בהדלקת נ״ח בביהכ״נ (רמ״א סתרע״א ס״ז), אף שת״ח (ואורחים) אוכלים ושותים בו מדוחק, ועכ״פ בחדרים הסמוכים. ועכצ״ל, דבהא לחוד לא סגי לאשווי׳ ״ביתו״].

וראה בס׳ ברכת הבית (שער נד סי״א) דאפי׳ בדיעבד לא יצא יד״ח  ומחוייב לחזור ולהדליק בביתו. וכ״ה סתימת הפוסקים. ובדרא בתראה – העלה כן הגרש״ז אויערבאך (מנחת שלמה ח״ב סנ״א) דלעיכובא היא, ואינו יוצא יד״ח כלל במק״א

ובמק״א הארכנו בכ״ז, ובמשמעות דעת הב״ח, ובהנהגת כ״ק אדמו״ר מוהרש״ב נ״ע. ואכ״מ כעת.

הדלקה בחדר באותו בית – ראה שו״ת שארית יוסף לגיסו של הרמ״א עג. וראה שו״ת מנח״י ז, מח. שבה״ל ג, פג. להורות נתן יב, מז.   ולהעיר, שמלפנים נהגו להדליק בפתח הקרוב לרה״ר מבפנים. ורק אח״כ התחילו להדליק בפתח בית החורף. ואכ״מ.

ואף גם כאן שגרים שם גם אחרים – שה״ז כמו במדליק על פתח ביתו מבחוץ, ולדעת הרבה פוסקים כ״ה גם בפתח חדר המדרגות.

נרות חשמליות:  נחלקו הפוסקים. וראה אג״ק י ע׳ רכח. שם ע׳ שלה.

 

 

#2009