Is it a problem to buy a chess set, since there is a cross? Can I break it off?
There is no prohibition to buy a chess set with a cross.
However, there are those who are careful to take down the cross, as many (Yirei Shomayim) do.
Sources:
נחלקו הפוסקים בשתי וערב אם דינה כעבודה זרה ובפרט העשוי׳ לנוי – ראה רמ״א יו”ד סימן קמא סעיף א. וראה שם ס״ג. שו״ת אבקת רוכל סח. תרוה״ד קצו. וראה ש״ך שם ו. וראה שו״ת זרע אמת ב, מה, בשתי וערב של מרגליות שידוע שעשויים לנוי.
וראה שו״ת אג״מ יו״ד א, סט. ועובדא ידענא שעלה הנושא על שולחן מלכים תחת אחד השיחים, בפגישה בין אאזמו״ר בעל שערים מצויינים בהלכה לבעל אג״מ, שבעל אג״מ אמר לו שאין לו דין ע״ז. ואאזמו״ר טען בפניו שמפורש הפכו בשו״ע, וענה ואמר שלא נמצא כן בשו״ע. ואאזמו״ר התפלא. ונתברר לו האמת שנדפס בדפוסי וילנא מחמת הצנזורה. ורמז לכ״ז בספרו על קיצושו״ע סקס״ז סק״א ובקו״א לשם. ועיי״ש סק״ב. וראה מענה לאגרות קיב. וראה שו״ת יחו״ד ג, סה.
ובעשויים לסחורה על הכלים י״א שכאילו ביטלו – שו״ת הרדב״ז ח, קיז.
וראה שו״ת הצ״צ יו״ד סי׳ פא שרק במצא צורת ע״ז יש לחוש שנעבדה, אבל בכה״ג שיודע שלא נעבדה עדיין – אין חשש ומותרת בהנאה. וראה עד״ז מהרש״ג ב יו״ד קצא. וראה שו״ת אמרי דוד קפ בחלונות הנראים שתי וערב.
ובכהנ״ל לא נחתי לכך שעדיין יש איסור שהי׳ משום חשד – ראה רמ״א שם ג. אבל בש״ך מפרש דקאי רק בצורת חמה לבנה ודרקון. וכ״ה בביהגר״א. אבל ראה ד״מ הארוך שם סק״ג, בשם רי״ו, דמשמע גם כשהם לנוי ולא מיקרי צלם. וכ״ה בב״י ד״ה ורבינו ירוחם. וצ״ע אם יש לחלק בד״מ הארוך שם סק״א באותם שתולים בצואר שנעשו לזכרון דעדיפי מסתם צורות שאפשר שנעשו לנוי, ועוד דבאדם תלוי עליו גרע. וראה גם חכמ״א פה, ב. אבל בבינת אדם שם מספקא לי׳. ואולי שבכה״ג ה״ז ככלים מבוזים. ובפת״ש בשם פרי תבואה משמע להקל במבוזים. וכן סתימת האחרונים שנקטו להקל משמע דס״ל דליכא חשדא.
ועוד יש לצרף שנעשה במכונות חשמליות, ולא מיקרי ע״ז של גוי.
וראה גם שו”ת אפרקסתא דעניא חלק ג יורה דעה סימן קנב. שערי מישור ג, לד. שו”ת תשובות והנהגות ב, תיא. שם ה, רסב.
ולהעיר מהמענה בכפ״ח גל׳ 777, ונדפס גם בשלחן מנחם חיו״ד סי״ז (ח”ד ע׳ לו).
וראה מה שדן בתחומין ו ע׳ 311 – מצד צורת אדם.
#1467