If I’m the only one at home, may I light the Menorah at שקיעה or after צאת הכוכבים with a Brachah?

 

If you are lighting on time or if no one else lives with you, you may light with a Bracha. If you’re  lighting late and you’re living with family (or others)  you may only light if some family members are present and awake.

 

הנה, כ”ה פשטות משמעות הראשונים, במה שכתבו דהאידנא ההיכרא הוא לב”ב עד עלוה”ש. ובלשון הראבי”ה סתתקע”ב: דלב”ב הרואים כל הלילה שוה להדלקה. וכ”כ בסמ”ג הל’ חנוכה בשם ר”י: וכ”ז שאין בני הבית ישנים שייך פרסום הנס. וכ”ה בהגמי”י חנוכה פ”ד אות ב. וכ”ה בהגה”ה בס’ הנייר הל’ חנוכה: כ”ז שבני הבית ניעורים. וכ”כ בעץ חיים חזן מלונדרץ הל’ חנוכה. [וצע”ק בס’ המנהגים טירנא הובא בד”מ סק”ד. ואולי כוונתו שטוב להדליק כ”ז שכל ב”ב ניעורים. וכ”ה להדיא בהגהות ר”פ על הסמ”ק סי’ רפ. וכן יל”פ באר”ח הל’ חנוכה סט”ו ובכלבו הל’ חנוכה סמ”ד בשם ר”פ, וכן בטור שם בשם הסמ”ג. או”י, בחלקם עכ”פ, דקאי במדליק בזמנו].

ואיך שיהי’, כ”ד רוב ככל הפוסקים להלכה למעשה – ב”ח סוסי’ תער”ב בשם רש”ל – הוב”ד בשכנה”ג סוסי’ תער”ב. מג”א שם סק”ו. א”ר שם סק”ג. חכמ”א כלל קנד סי”ט. סידור דה”ח סי’ קפ ס”ב. קיצור שו”ע סי’ קלט ס”י. מל”ח סכ”ז סקכ”ז. ערוה”ש סתער”ב ס”ז. בא”ח וישב ש”א ס”ז. משנ”ב סתער”ב סקי”א. כה”ח סקכ”ז. לוח כולל חב”ד. ועוד. וראה לקו”ש ח”י ע’ 275 ד”ה פירסומי. לקו”ש ח”ג וחל”ה דלקמן. וכ”ה להדיא בכמה שיחות קודש (מוצ”ש מקץ תשל”ט – בסרט הקלטה. וראה גם מוצ”ש וישב תשל”ט. ש”פ מקץ תשמ”ח ותשמ”ט).

ודלא כדעת החמ”מ סתער”ב סקי”ג. ולהעיר, שגם בחמ”מ כתב למעשה שלכתחילה יקיצם. ועוד להעיר, שבמשנ”ב בפנים סתם שלא כדבריו, ורק בשעה”צ שם סקי”ז הב”ד, וסיים עלה, שספק ברכות להקל, ומ”מ מי שירצה לנהוג כוותי’ אין מוחין בידו. וראה חי’ מהרצ”א סתער”ב לט”ז סק”ו שדחה הוכחת החמ”מ. וצ”ע בשו”ת אג”מ או”ח ח”ד סי’ קה שפסק כוותי’ דהחמ”מ, ונגד כל הפוסקים.

אבל, מי שאין לו ב”ב, ונמצא יחידי בביתו, מדליק בברכה – ראה חמד משה שם (ונסמן בלקו”ש ח”ג ע’ 817 הע’ 35. חל״ה ע’ 319 הע’ 12. ולכאו’ צ”ל: תער”ב). ר”ד משיחת ש”פ מקץ תשמ”ט. (ולהעיר שישנם בזה שינויים בתוכן בההנחות). והארכנו בזה במק”א, ושכ”ה גם לשיטת המג”א. ובכמה אנפי. ואכ”מ.

 

#6443