If a girl isn’t home when her father lights Chanukah candles, was she Yotzei? If not, should she light herself?

Women and girls are equally obligated in the Mitzvah of lighting Chanukah candles.

The custom in the homes of the Chabad Rebbeim is that women do not light their own Menorahs, but fulfill their obligation through their father’s lighting. Married women fulfill their obligation via their husbands.

A lady who is unmarried or whose husband will not be lighting in their home, must kindle the flames personally or via a representative. L’chatchilla, one should be present at the time of the Menorah lighting. However, one may be Yotzei even if not present.

 

Sources:

כ”ה בספר המנהגים . ובכ “מ . וראה שיחת ו ‘ תשרי תשל “ה ע”ד הדיוק וההדגשה בהנהגה זו . ועד”ז בארוכה – בשיחת אור לכ”ז כסלו ( ביחידות כללית ) תנש”א . וכעי”ז בשיחת ליל כ ” ג כסלו תשמ ” ט , שמכמה טעמים עדיף (” בילכער “) שידליק גבר ולא אשה . וראה גם סה ” ש תש ” נ ע ‘ 194 ובהערה שם , שחינוך הבנות בנוגע לחנוכה – הוא ב שאר עניני חנוכה . וראה זה פלא בר ” ד משיחת ש ” פ ויצא תנש ” א *, שהבנות יוצאות יד ” ח ע ” י האח , ע ” ד שהאם יוצאת ע ” י הבעל .

* בסה”ש שם ע’ 165 ובהערה 110 נז’ רק עצם הענין שנשים ובנות אינן מדליקות.

להיות נוכח בשעת הדלקה – ראה מג”א סתרע”ב סק”ח בשם מחזור מ”צ. מקו”ח בקיצור הלכות ס”א. ועד”ז במנהגי וורמישא. משנ”ב שם סק”י. וראה מנהגי מהרי”ל ריש הל’ חנוכה. ולהעיר גם ממג”א סתרע”ו סק”ד בשם הב”ח.

אבל כשבעלה מדליק משמע דגם כשאינה עומדת שם מהני, ראה גם בשו”ת מהר”ח או”ז סקכ”ח. וראה ברכת הבית בשערי ברכה שנ”ד ס”ה. שו”ת מנחת שלמה ח”ב סנ”ו סק”ב.

ועפ”ז, שקו”ט ג”כ אם חייבים בברכת הרואה – ראה א”א מהדו”ת סוסי’ תרעה. וראה מש”כ ביומין דחנוכה ס”מ. ברכת הבית שם ס”ט.

ובלא”ה, עוד ענין – לספר לב”ב ענין הנסים שנעשו וכו’ (ראה קיצור שו”ע סי’ קלט ס”א).