I am having a large group of people for a Chanukah Seuda. Most likely those people will not light the Menorah when they come home after the meal. Can I set up a table and have everyone light the Menorah before the Seuda?
Another event where many families will join for a Seuda in a private home. Can the host light candles and be Motzai everyone? Once again these people may not light the candles when they get home.
Answer:
1. One person can light as Pirusmei Nisa. According to many Poskim, one isn’t Yotzei if they are just eating there temporarily. It is recommended to distribute Menorahs for them to light at home.
2. Same answer.
Sources:
ט״ז סתרע״ז סק״ב: מי שיש לו דירה בעיר והולך פ״א חוץ לביתו וסועד אצל חבירו1 פשיטא שלא יניח ביתו וידליק בבית שהוא אוכל שם פ״א אצל חבירו אלא צ׳ לילך בביתו ולהדליק שם, ואם אחזו תאות האכילה ואינו רוצה לזוז משם עכשיו יצוה לב״ב שידליקו עליו בביתו. … ואפי׳ לפמש״כ בסמוך דאכסנאי רשאי להדליק גם במקום שהוא שם – היינו שעכשיו תהי׳ גם שכיבתו שם משא״כ בזה שיאכל כאן שעה או שתים וישוב למקומו אין שום סברא לומר שידליק שם ולא בביתו דזה הוה כאילו עומד בשעת הדלקה על רחוב העיר דאין שייך לו שם הדלקה. הגם שראיתי קצת בנ״א בשעה שאוכלים בסעודה אצל אדם אחר שולחים אחר נרותיהם ודולקים שם … וטעות הוא בידם ואינם מבינים דבר זה״.
וכדעת הט״ז כ״ה במג״א סק״ז, בקצור שולחן ערוך סקל״ט סי״ט, בחיי״א כלל קנד סל״ב, במשנ״ב סקי״ב ובכל הפוסקים.
וכבר קדמם בזה מהר״י כ״ץ (אב״ד קראקא, מתקופת הרמ״א [וגיסו] ומהרש״ל), שכתב בשו״ת שארית יוסף (סי׳ עג – הובא במג״א הנ״ל) ש״כשאינו אוכל שם אלא פ״א לא עלה על הדעת כלל שידליק במקום האכילה״. וכ״ה בלקט יושר ע׳ 151.
ומד׳ הט״ז, וכן מד׳ השארית יוסף הנ״ל, מוכח להדיא שסברא זו א״צ לפנים, ופשוטה ומקובלת היא, ולא עלה על דעתם שיש צד וקס״ד להיפך.
[וכן יש להוכיח מגוף דין הדלקת נ״ח בביהכ״נ, דקיי״ל שאין אדם יוצא בהדלקת נ״ח בביהכ״נ (רמ״א סתרע״א ס״ז), אף שת״ח (ואורחים) אוכלים ושותים בו מדוחק, ועכ״פ בחדרים הסמוכים. ועכצ״ל, דבהא לחוד לא סגי לאשווי׳ ״ביתו״].
וראה בס׳ ברכת הבית (שער נד סי״א) דאפי׳ בדיעבד לא יצא יד״ח ומחוייב לחזור ולהדליק בביתו. וכ״ה סתימת הפוסקים. ובדרא
בתראה – העלה כן הגרש״ז אויערבאך (מנחת שלמה ח״ב סנ״א) דלעיכובא היא, ואינו יוצא יד״ח כלל במק״א
ובמק״א הארכנו בכ״ז, ובמשמעות דעת הב״ח, ובהנהגת כ״ק אדמו״ר מוהרש״ב נ״ע. ואכ״מ כעת.