שאלה בדין חק תוכות

 

שאלה:

אני סופר וכתבתי פרשת קדש, והדיו הי’ סמיך ובאמצע הפרשה לאחרי כתיבת אות מ”ם נקפץ גודש של דיו לתוך המ”ם פתוחה וכסה רוב חללה, מיד שמתי הקולמוס שם וכשנגע הקולמוס בדיו נקפץ הדיו בחזרה לתוך הקולמוס ולא נשאר שום רושם בהקלף כלל וכלל. שאלתי היא האם זה נחשב כחק תוכות ואני צריך לגנוז הפרשה או אולי זה נחשב כדרך כתיבה והפרשה כשרה.

האם העביר הקולמוס על קוי האות או על חלל האות?

– קשה להבחין בדיוק, כיון שהכל נעשה כגוש אחד, אבל נראה לי שהקולמוס נגע בתוך החלל.

 

תשובה:

גם בכגון דא ה״ז בגדר חק תוכות.

אמנם, אם ברור שלא נגע הדיו בקלף החלק כלל, רק כיסהו מלמעלה – וכאשר משך הדיו ע״י הקולמוס, נשאר האות כתיקונו, יש צדדים להקל שאינו חק תוכות.

 

מקורות:

אפילו טיפת דיו לחה פסול – ט״ז לב, טו. הביאו אדה״ז כב. גט פשוט אה״ע קכה, לז. משנ״ב לב, סה.

ובפשטות גם בשאבה בקש או נייר פסול.

ובהלכה למשה י, רל, הב״ד שו״מ תנינא ד, קעה. וראה גם הר צבי יו׳ד רכח להתיר כשאינו עושה מעשה.

ודחה דבריהם במשנת הסופר ח, י ובביאור הסופר. וכן בכ״מ.

אמנם, גם בזה ישנם צדדים מסויימים להקל – ראה בארוכה נהר שלום אטלן ע׳ נא, ובעיקר מחמת שהוא גודש דיו שאינו נוגע בקלף ראה שו״ת בית שלמה מהדורא בתרא יו״ד קלז. (והב״ד בשו״ת פרי השדה ג, קיג, ו – לענין אחר. וכן קנין תורה בהלכה א, קטו, א סק״ט). וראה חוט שני יו״ד ג הל׳ תפילין  לב סקי״ט – ע׳ קכה – אות א. שם אות ה. וראה יריעות שלמה מועלם א, יב, ט, ובהע׳ 25ב מש״כ בשם הרב הנאמ״ן שליט״א.

 

 

#29179