Is it permitted to do work for an adult entertainment store?
Question:
A potential client wants my help legalizing their place of business (getting DOB permits, having various violations removed, etc), which happens to be an adult entertainment store. Am I allowed to do the work?
Answer:
Strictly speaking, there is room to permit working with such a client for pay, since they could go to another lawyer if you refuse to work with them. Additionally, non-Jews who would be the basic potential customers of such an establishment are not commanded on Hirhur (having immodest thoughts; see Rivevos Efraim 5:491).
Nonetheless, it is advisable to be stringent in this case.
Reasoning:
Regarding Lifnei Iver, it should not apply here, since they could go to other lawyers as well; see Avoda Zara 6b “A Nazir on the second side of the river”.
Nonetheless, there is still an issue of Mesayaia – see Rema (Yoreh Deah 151:1) – in regards to not selling to idolaters who can buy from other places as well.
See also Pischei Teshuva (Yoreh Deah 160:1 to Hilchos Ribbis) who brings the view of Tosfos that holds that even on “one side of the river” i.e. a person can go elsewhere to do a Rabbinical prohibition, one may still not do business with that person since one is obligated to stop them from doing a prohibition.
See here at length for the parameters of the Issur.
Sources:
למעשה, אנן קייל״ן להחמיר במסייע.
וגם שלא בשעת האיסור – משמע דעת אדה״ז לאסור, ראה שם בהלכה יומית הנ״ל.
אבל, יש לצדד להתיר כאן, בדרבנן, שמצד איסור מסייע מדרבנן (ולהעיר גם מריטב״א ע״ז ו, ב ד״ה הב״ע שאין איסור לפנ״ע מה״ת כשהאיסור בא מצד החוטא ובהצעתו) אינו מחוייב להפסיד פרנסתו – ראה גם שו״ת משיב דבר ח״ב סל״ב, שבמקום שהתירו משום דרכי שלום מותר גם בכדי שלא להפסיד פרנסתו. וראה גם מהרי״ל דיסקין קו״א ה, קמה. שו״ת שרידי אש ב, כב. שו״ת בית זבול ב, י.
וחזי לאצטרופי גם דעות המקילים בהנ״ל (מסייע בכלל, במומר, שלא בשעת מעשה וכו׳).
וגם יש המקילים במסייע במכירה – ראה בכ״ז שם בהלכה יומית.
וגם יש לצרף, שהוא בגדר לפני דלפני דלא מפקדינן ( ע”ז יד,א, שם כא, א. שו”ע יו”ד קנא, א), להשיטות דקאי גם בישראל – כ״מ בריטב״א ע״ז יד, א. וראה תורי״ד שם. וראה מנ״ח רלב, ב בקומץ המנחה. שד״ח כללים מערכת ו, כו, כד. ואכ״מ.
וכש״כ כאן, שנתבקש רק לסדר הבני׳ וכדומה, והרי ההכשלה והעבירה אינה נעשית בגוף המקום, כבמושיט חפצי איסור, או עכ״פ חפץ המיועד לאיסור, כ״א בהמכירה ובהקני׳ שיעשו לאחמ״כ – ראה עד״ז בשו״ת מהרש”ם ח”ב סימן קפד. פרי השדה ג, צז. (וכעי״ז בשו״ת מהרש״ג ב, קב, עיי״ש). אג״מ יו”ד ח”א סי’ עב. וכיו״ב בכ״מ. ולהעיר מריטב״א ע״ז סג, א ד״ה אומר.
וגם להעיר שבשו״ת משיב דבר שם סוסי׳ לא, ר״ל שאם קל מאד להשיג אי״ז אפי׳ בגדר מסייע.
ועוד שבמקום שיש לתלות שרוב הקונים גוים – אין לפנ״ע או מסייע, שאינם מוזהרים על הרהורי עבירה – ראה הנסמן באתר כאן.
ובלא״ה ה״ז לפני דלפני בגוים דלכו״ע לא מפקדינן. וגם כשודאי יעשה האיסור – ראה רמ״א יו״ד קלט, טו. אה״ע ה, יד. שו״ת כת״ס יו״ד פג. ואכ״מ.
אלא שמ״מ נכון להחמיר. ויש גם לחוש משום חילול השם. ובכלל – מכוער הדבר להתפרנס באופן שכזה.
#2067
I work with computers, a few years ago I helped a family fix a computer and before I was even out the door one of their kids was already on the computer on YouTube watching trash (not 3 klipos hatemeos) but just not kosher/Jewish stuff, just now he asked to buy a computer that I have for sale, if I assume that the computer is going to be used for not good stuff am I allowed to sell it to him or am I causing a stumbling block to him as essentially he doesn’t really have much of a say of what his kids are doing on the computer.
There is room for leniency. You should preferably offer him to put on a filter beforehand.