How is the Shofar blown in Elul?
Question:
When blowing the shofar during Elul, for the first set of 4: tekia, shevarim-teruah, tekia , do we blow shevarim-teruah on a single breath or two breaths?
Answer:
Halachically, it does not make a difference what we do during Elul. Generally, where there is no particular custom one breath is preferred.
Sources:
ריטב”א ר״ה כו, ב ד”ה אמר לוי (לגבי מוצאי יו״כ שהוא מנהג בעלמא. וראה שבה״ל שכב, שהתקיעות באלול ומוצאי יו״כ ״התקינו דורות האחרונים״. אמנם, בפרדר״א מו – הל׳ ״התקינו חכמים״. וכן הובא בשם פרדר״א בכמה ראשונים. אבל התם קאי רק בר״ח אלול, ולא בכל החודש. אבל בכמה ראשונים העתיקו מפרדר״א גם בנוגע לכל החודש. וראה רד״ל לפרדר״א מו, יח. בינה לעתים דרוש נו. ועוד. ולהעיר מסה״מ מלוקט ג ע׳ רסד הע׳ 14. והנה, ל׳ הלבוש תקפא, א לגבי מה שאין תוקעין בער״ה, להפסיק בין השופר ״שהוא מתקנת חכמים״ לשופר שהוא מה״ת. ובט״ז שם ד: תקיעות שהם דרבנן. אבל במג״א יד: תקיעות דרשות). אבל ראה שו״ת שבט הקהתי ג, קפג-ד.
נשימה אחת – שו״ע אדה״ז תקצ, ט.
ולהעיר ששמעתי שבקהילת אמסטרדם נהגו לתקוע באלול ב״פ תשר״ת, בנשימה אחת ובשתי נשימות.
שוב שמעתי מח״א שליט״א שר״ל שרק בתקיעות המחוייבות שייך לומר ״תרועה אחת אמרה תורה ולא מופסקת לשתי תרועות״ אבל בתקיעה משום מנהג הדרינן להסברא ״שאין דרך האדם לגנוח וליילל בנשימה אחת״. ואף שסברא נאה היא, וגברא רבה אמר מילתא לא תחייכו עלה, למעשה נראה כבפנים, והרי עיקר הטעם למנהגנו לתקוע י׳ קולות בכדי לתקוע כל סוגי הקולות כמו בתקיעות המחוייבות – ראה גם סה״מ מלוקט ג ד״ה אני לדודי תשל״ב ס״ט. לקו״ש ט ע׳ 131. ובכ״מ. והבוחר יבחר.
וראה גם דרשות מהר״ח או״ז ומנהגי מהר״ם מרוטנבורג בטעם מנהג התקיעות באלול בכדי שיהא רגיל בתקיעה ולא יבוא לידי טעות בר״ה. ומכיון שכן, ודאי צ״ל בנשימה אחת.
#1061
#10671