Riding an Uber with a cross in it, and learning Torah inside

 

Q. Is one allowed to ride with an Uber when a cross is dangling from the driver’s mirror?

A. Yes.

 

Q. Is there a problem to daven and learn Torah while I’m in the taxi?

A. If you are not directly facing it, it is permissible.

 

Sources:

א.

אין כאן סרך איסור שהרכב אינו של הנוסע ואינו בגדר ולא תביא תועבה אל ביתך אפילו למחמירים בשכירות. ולהעיר משו״ת הרשב״א א, קעז שגם בשכירות –  היינו רק כיון שהשכיר לו ולא כשנכנס גוי לביתו עם ע״ז בידו. וראה כנה״ג בהגה״ט יו״ד קנא, כב כיון שהוא בדרך עראי. וראה גם שו״ת הר צבי או״ח א, פה. לאידך, לדעת סה״ת שכירות קילא טפי מגוי המכניס לביתו. ואיך שיהי׳ כאן לכו״ע שרי.

וגם אינו בגדר בית ע״ז.

ובכלל, יש מקילים כשנעשה לקישוט ואכ״מ.

וראה שו״ת שבה״ל ח, לז להתיר גם לחומרת ס״ח לאסור בע״ז בראי׳ בעלמא, בכה״ג דלא אפשר ולא קמכוון.

ב.

ראה חיי״א כב, י. קיצור שו״ע יח, י. משנ״ב צד, ל. כה״ח שם ח.

וראה פר״ח קיג, ח. פמ״ג בא״א שם ו. כה״ח שם כה – אפילו להשתחוות.

וראה שערים מצויינים בהלכה יח, ז. וש״נ. ונדו״ד דמיא להמובא שם בשם שו״ת עצי חיים או״ח א, דל״ש חשדא שיודעים שנמצא שם מחמת הנסיעה.

ולכאו׳ נראה לחלק בין בית שי״ב ע״ז, שנקבע לכך, משא״כ בעומד כנגדו גוי ושתי וערב על צוארו. והכי דייק בסי׳ קיג ס״ח, שנז׳ רק להשתחוות. וראה פתה״ד שם ה שעמד בזה. ושם נראה שמחלק בין כשהתחיל כבר תפלתו מעיקרא ושוב בא כנגדו גוי. וי״ל שהוא ע״ד הוא בא בגבולי. ועוי״ל, שהך דרמ״א צד, ט שאני שאינו מעיקר הדין ומיירי במלון ושבאפשרותו להתפלל בדרך. ומה״ט בדאא״פ מותר.

כן יש לצרף הסברא שתי וערב שתולין הוא רק לזכרון. ואכ״מ.

 

 

#3814
#4736