My friend’s brother-in-law passed away. Am I allowed to be Menachem Avel her husband?
Permitted, so long there is no yichud, and done in a tznius fashion.
Sources:
פשוט דל״ד להבראה (ודלא כמו שר״ל בשו״ת שארית הצאן א, יא, מחכמי מרוקו, בטעם מנהגם. וגם לדידי׳ – הוא רק ממנהגא, ומשום אל תרבה, ולהרחיק מהעבירה, ולא מדינא) – דהתם הו״ל סעודת מרעות וגורם להרגל דבר. ואפילו בהבראה, איכא למ״ד שמותר לנשים להברות האנשים, ורק איפכא אסור (ראה גשה״ח ע׳ רא. ודייק כן מלשונות הפוסקים. אבל בשלחן גבוה שעח, הביאו שם, כתב מד״ע לאסור גם בזה. וראה בגשה״ח מה שנדחק בדבריו. אמנם, בשו״ת צי״א יז, מה, א, ובחזו״ע אבלות א ע׳ תצג, ועוד, החזיקו בדעת שלחן גבוה).
ועדיף מביקור חולים שהאיש מבקר אצל אשה (ערוה״ש שלה, יא. שו״ת זקן אהרן וואלקין ב, עו. אבל ראה שו״ת ויען אברהם פלאגי יו״ד כה. צי״א דלקמן).
וראה בשערים מצוינים בהלכה רז, א שהביא כנ״ל. ועוד הוכיח כן גם משלה״ג מו״ק יח, א בדפי הרי״ף (והובא במעבר יבק אמרי נועם לה, הביאו בשארית הצאן שם), דאפי׳ לא הניח אלא אשה שאין מתפללין בעשרה בעדה צריך לעשות לה תנחומין. וכן הביא בשו״ת חלקת יעקב יו״ד קכג, לח. אבל ראה בשו”ת בא”מ ב, קז, ה ובסוף התשובה, שדחה הראי׳.
ומ״מ, אף אי אזלה לה הראי׳, אין טעם לאסור מעצמנו ולדחות מ״ע של תורה דניחום אבלים או דואהבת לרעך כמוך.
ופשוט נמי, דכל כגון דא הו״ל להפוסקים לפרושי בהדיא.
ולפלא שבשו״ת צי״א ה, רמת רחל טז, פליג לענין ביקור חולים, וכתב דליכא ראי׳ לחיוב. ואיפכא הוא, דליכא ראי׳ לפטור. ותו, דאיהו מיירי ביש משמשים בלעדו, דבכגון דא הא ליכא חיובא.
ופשוט שכשהוא היפך הצניעות אסור. וראה גן נעול דלקמן מכ״מ.
וראה שו״ת לבושי יו״ט א, לח. שאילת יצחק מהדו״ת א, קמז. חזו״ע אבלות א ע׳ תצג. שם ע׳ עד. הנסמן בגן נעול לוי צניעות א, יג בהערות. ושם יד – לגבי ביקור חולים.
#40472