We just found out that we’re pregnant and no one knows yet, and we were offered Kvaterin. Can we accept? 

 

The accepted custom is that a woman who is expecting does not act as Kvaterin.

There is however room to be lenient with this Minhag before 40 days, if necessary.

 

Sources:

ראה הנסמן בלקו״ש חכ״ב ע׳ 57 הערה 17. ושם ע׳ 58 הערה 29, שלא עלה לברר מנהג חב״ד בזה. ולמעשה נוהגים כבפנים.

והנה, לפני ארבעים יום – ה״ז מיא בעלמא.

ותלוי בהטעמים, שאם משום משום עין הרע, אי״ז שייך ל״ש לפני שהוכר עוברה, כמפורש במכתב בעל מנח״א שבריש ס׳ זוכר הברית, ונסמן בשיחה שם. ואם משום סכנה – יתכן שכ״ה גם לפני מ׳ יום, ובפרט אם נאמר שמדובר בענין טבעי, שמא תשמע צעקת הנימול או תראה דמו ותפיל, כמ״ש בס׳ זוכר הברית.

ולהבי׳ בשיחה – ולהעיר שבר״ד משיחת ט״ו בשבט תשמ״א (שעל פיו נרשם בלקו״ש שם) משמע להדיא ששולל שאר הטעמים – שצ״ל  ב׳ בנ״א זכר ונקבה, והעובר אפי׳ אם הוא ירך אמו הוא כמציאות נפרדת – מקום לומר דל״ש כ״ז לפני מ׳ יום.

ולהעיר, שלענין כפרות, יש שכתבו שא״צ כפרה נוספת לפני מ״י – ראה קובץ מבית לוי ב ע׳ יז. ועוד. ויל״ע להבי׳ בלקו״ש שם. ואכ״מ.

והרי בכ״מ שנשמה ניתנה בו  רק אחרי מ׳ יום – ראה מנחות צט, ב. וכ״ה בנוסח פדיון בכור בתשוה״ג שע״ת מז: ומ׳ יום חלק רמ״ח אברים ואח״כ נפח בו נשמה. ועד״ז ברא״ש קדושין א, מא, וטור יו״ד שה – בשינוי קצת. ועוד. אבל בסנהדרין צ, ב: משעת פקידה. וראה יד רמ״ה שם. חידושי גאונים בעין יעקב שם. מראית העין להחיד״א שם. סנהדרין קי, ב: משעה שנזרע. וראה זו״ח רות צב, א. ותלוי בחילוקי גירסאות שם. וראה מאירי ב״ב קמא, ב. עץ חיים למהרח״ו יט, ב. מדרש תלפיות ערך יצירת הולד. וכבר נתעוררו בזה בכ״מ – ראה נשמת חיים לר׳ מנשה בן ישראל מ״ב פי״ח. וראה שו״ת משנ״ה ט, שכח. שם י, שיא.

לאידך, חליצת מעוברת פסולה גם קודם מ׳ יום – ראה ערול״נ יבמות לה, ב. וכן י״א שאפשר לזכות לעובר שלו גם קודם מ׳ יום – ראה  בנו״כ השו״ע חו״מ רי, סוס״ב. ויתכן דס״ל שגם בכגון דא דעתו קרובה. ולאידך, האומרים שאא״פ לזכות, משמע שאי״ז רק משום שאין דעתו קרובה אלא גם שה״ז כאילו אינו בעולם כלל.

ולהעיר מהסברא שגם למ״ד לאו ירך אמו ולא מהני טבילת אמו עבורו, היינו רק לאחר מ׳ יום – קובץ הערות סע״ג אות יב. וב קובץ שיעורים להנ״ל ח״ב סי״א הובא בשם הברכת שמואל. וכ״כ מד״ע ב שיעורי ר׳ שלמה כתובות ס״ג. וכבר קדמם באהל אברהם שאג ח״א סימן סט בסופו.

וראה בארוכה בתורת העובר רפ״ז ובהנסמן שם. ואכ״מ עוד.

 

 

#2080