If a Yortzeit falls out on a Motzei Shabbos, do we light 5 candles in front of the Amud for Ma’ariv?
Yes.
The Yortzait candle (whenever possible) may be lit before Barchu, after the time of Tzes Shabbos, and after saying “Baruch Hamavdil Bein Kodesh Lechol”. This should not be lit in public in the shul unless it’s long after Shabbos is over.
The 5 candles, however, should be lit only after Barchu.
Sources:
תו״מ רשימת היומן ע׳ תלא.
והנה המנהג להחמיר לא להדליק לפני ברכו מיירי למי שלא הבדיל בתפלה ואינו בקי להבדיל – כ״כ בד״מ רצט, ד. אבל אדה״ז שם יט, הביא במוסגר להחמיר גם בשמש שהבדיל לא להדליק לפני ברכו. וכ״כ בכה״ח שם סד.
וראה בקצוה״ש צה בבדה״ש ו בטעם דברי אדה״ז. אלא שכתב שהמנהג כהיום שהשמש מדליק כבר קודם ברה״ז, ונתן טעם לפי שמאריכין הרבה בתוך הלילה. וצ״ע אם דבריו נכונים, שהרי בפשטות הטעם שעד ברכו אין לו לפרוש מהצבור, אפי׳ כשכבר עברה לילה. אבל י״ל שעיקר הטעם בכדי להוסיף מחול על הקודש, שה״ז הטעם שמאריכין באמירת ברכו – רמ״א רצג, ג. וכל שהאריכו והוסיפו לית לן בה. וגם ליכא למיחש שיבואו לידי מכשול, להדליק לפני זמן יציאת השבת, כיון שבלא״ה מאריכין טובא. ומצינו כדוגמתו במנהג כ״מ שהדליקו נרות בעת ס״ג בשולחנות הצדיקים, כיון שהאריכו טפי כמה שעות בלילה ורוב בתי כנסיות כבר סיימו להתפלל ערבית – ראה עטרת צבי בראשית יד, ב . ושם בהגהות והוספות בסוה״ס (ובמהדו״ח – ע׳ נ). זהר חי שם א, מ, ב. שלחן הטהור רסג, טז. דברי יחזקאל עה״ת בלקוטי תשובות יד. ועכ״ז מצינו שיש שהקפידו גם בזה שההדלקה תהא ע״י מי שכבר התפלל ערבית – דברי יחזקאל שם. דרכי חו״ש תסו.
ולפ״ז במקום שאין מאריכין כ״כ עדיין ראוי לחוש. ובאופן שבפנים לכאו׳ לית לן בה. וכ״כ ידידנו הרלוי״צ שליט״א ראסקין בספרו נתיבים בשדה השליחות ג, כו לחלק מה״ט בין נר יאצ״ט שמדליקים בחדר לנרות שעל העמוד שהוא בפרהסיא. ולא נחית לכל הנ״ל.
ועוד הביא מפי השמועה במעשה רב להדליק נרות שעל העמוד בליל ב׳ דר״ה שחל במוצ״ש קודם ברכו. ואם כנים הדברים, מקום לחלק בין זה למוצ״ש לחול כמ״ש שם, לפי שאינו נראה כממהר לפרוק קדושת שבת. ויותר נראה לומר, דמיירי בגוונא שמאריכים לתוך הלילה, וכמקובל בליל ר״ה שמתפללים באיחור.
#14768