מה הדין של מעקה? למה לדוגמא אין מעקה לבימת התפילות של הרבי?
אין חיוב מעקה בבית הכנסת, ואפילו על גג בית הכנסת אין חיוב, לפי שאינו מקום דירה. אמנם, למעשה אם משתמשים על הגג יש לשים מעקה.
מקורות וטעמים:
עיין רמב״ם רוצח יא, א. שו”ע חו”מ ס’ תכ”ז ס״ג. שו”ע אדה”ז שמירת הגוף והנפש סעיף א. וידוע השקו״ט דמי גרע משאר מקום סכנה. אמנם, בשו״ע אדה״ז הטעם לפי שאין רגילות להשתמש על גגיהן. וכ״מ בסמ״ע שם סק״ב וסק״ה. ולהעיר מל׳ הרמב״ם גגך למעט בית כנסיות ובית מדרשות לפי שאינן עשויים לדירה. ועד״ז בטעם הב׳ ברש״י חולין קלו, א. חינוך מ׳ תקמו. וכנראה מפרש אדה״ז הכוונה שאין משתמשים על הגג. וראה לקו״ש חכ״ד ע׳ 136 הערה 38. ושם הע׳ 39. וכ״מ קצת ביראים סרל״ד, ועיי״ש בתועפות ראם סק״ז. ובאמת, מוכח כן בזית רענן להמג״א על ילקוט שמעוני תצא במקומו. וראה חוקות חיים פלאגי חו״מ קב. הגר״י פערלא בבי׳ לרס״ג ל״ת נג ד״ה באה״ד ואמנם. שד״ח כללים מערכת מ כלל קצה (תקנו, ג-ד).
וראה אמרי יעקב על שו״ע אדה״ז שם. קובץ העו״ב ג׳ תמוז תשס״ז. ומשם בציון לנפש סילבערבערג סל״ג. העו״ב ויחי תשע״ג.
וכבר כתבו בכ״מ שבאמת במקום שמשתמשים בו יש לעשות מעקה, ולו יהא מדין ולא תשים או מדין השמר לך ושמור נפשך. [ושקו״ט בכ״מ בגדר ולא תשים אם הו״ע בפ״ע. וראה אג״ק יב ע׳ קפח. לקו״ש ב ע׳ 385. ט ע׳ 138 ובהערה. יט ע׳ 212. ובכוונת רבינו – שקו״ט בקובצי ההערות בכ״מ, ומהם: קובץ אהלי תורה ז ע׳ קנו אילך. פלפול התלמידים יז. דברי תורה בית דוד ושלמה יוד שבט תשסג. ועוד].
וראה מצות השם למהר״ם שיק תקמז. שו״ת רב פעלים ב יו״ד לו. מנח״י ה, קכב. להורות נתן ב, קיא. מחזה אליהו א, קכב, י ואילך. שבה״ל ה, רכא. ז, רכט ג. צי״א יט, סד. באר שרים חו״מ מה. דברי יציב ו חו״מ פב, ד.
אלא שיש עוד נידון אם מדרגות חייבים במעקה. וראה שאלה 15205:
#1623