האם יש מניעה לעשות דיון בערכאות בעשרת ימי תשובה או חול המועד סוכות? והאם יש זמן מועדף? חודש אלול?

 

חודש אלול – אין מניעה, ואולי ראוי (אם הדיון הוא עם נכרי) בחודש הרחמים.

עשרת ימי תשובה – כנ״ל.

חול המועד – מותר, אבל אם ברור שלא יפסיד מאומה (לא בטענותיו, ראיותיו, תביעותיו וכו’) ע”י דיחוי המשפט, ראוי לדחות. אבל באם מדובר בהלוואת כסף, מותר לגמרי.

כמובן שכ”ז כשקיבל היתר מרב מורה הוראה ללכת לערכאות של עכו”ם.

 

מקורות:

חודש אלול – ראה מג”א תקנא, ב. וראה אג”ק ח”ט ע’ רכח בנוגע לכניסה לדירה חדשה.

עשי״ת – להעיר לגבי דין בין אדם לחבירו (בבי״ד) שכשיש דין למטה אין דין למעלה – אדה״ז תרב, ה.

חוה”מ – ראה רמ”א או”ח תקלט, ג. א”ר סק”ט. מג”א סק”פ. פמ”ג בא”א סק”ה. משנ”ב סקי”ב.

ואף שמעיקר הדין קיימות בזה הגבלות, מבואר בפוסקים שבזמנינו הכל נחשב ל(ספק) דבר האבד בכגון דא. ובכ”ז כתבתי לדחות כשאפשר, כיון שבכמה פוסקים משמע דהוי רק לימוד זכות. וראה ג”כ מש”כ במעדני שבת שם ס”ט.

 

 

#10716