Mezuzah Question: Which side is the right side?
Question:
My kitchen has two entrances, one from the dining room and one from the laundry room. From the laundry room, you go out the back door (which we use almost always, to enter from our cars).
Which side of the post does each kitchen entrance get the mezuzah, (I should also mention that although none have doors the laundry room/back door entrance has hinges)?
Answer:
You should place the mezuzah on the right side entering the kitchen from the laundry room and on the right side entering the dining room from the kitchen.
Sources:
בד”כ, מנהגנו דאזלינן בתר היכר ציר, ונתבאר בכ״מ. ואכ״מ. כשא”א לקבוע ע”פ היכר ציר (משום שאין דלת), וכן א”א לקבוע ע”פ “דרך ביאתך” הרגיל (היינו מהרחוב לחדר חיצוני ומשם לחדר פנימי (משום שלחדר זה יש כניסה נוספת)), ישנם בפוסקים שני מהלכים מיוסדים על דברי המרדכי (הל’ קטנות רמז תתקסא ח, א) הובא בבית יוסף יו”ד סימן רפט, ולפי שניהם הדין הוא כפי שכתבנו, והעיקר אצלנו כמהלך א.
מהלך א – אזלינן בתר “עיקר תשמיש” – כפשטות לשון מרדכי הנ”ל. לבוש יו”ד רפט, ג. ש”ך יו”ד רפט סק”ו. לפי הבנת הדע”ק רפט, יא-יב. שו”ת חסד לאברהם יו”ד סי’ טז. וכן פסק הרב ז”ש דווארקין, נדפס בקובץ רז”ש ע’ 58. נתיבים בשדה השליחות ח”א ע’ צ הע’ יב. ועוד ילה״ע מלקו״ש חכ״ה ע׳ 43 הערה 53: דחדר שבו הוא עיקר תשמישו כו׳ חשיב פנימי (וכניסה) לגבי שאר החדרים. וראה להלן הגדרת עיקר תשמיש. ובנדו”ד – עיקר התשמיש הוא במטבח לעומת החדר כביסה, ובחדר אוכל לעומת המטבח.
ולענין עיקר דירה וחשיבות, הי מינייהו העיקר – ל׳ המרדכי: שעיקר תשמישו ומוצאו ומבואו מבית לשם. ויל״פ דר״ל דבעי תרווייהו. אבל בבית מאיר רפט, שתלוי בעיקר זמן ההשתמשות. אמנם, בדע״ק הנ״ל מוכח דתלוי בחשיבות. וכ״ה בשו”ת מנח״י ח”א סי’ פט. וראה גם בשו”ת שבה״ל ח”ב, סי’ קנב, ב. ואולי שם מיירי כשאין היכר אחר. ובשיירי כנה״ג רפט, ז כתב להדיא בימין הנכנס לבית ולא למקום הבישול. אבל יתכן שהוא כיון ששוהים שם יותר. ובחיי״א טו,יח: רוב תשמישו בו. וכ״ה באג״ק חי״ב אגרת ד׳רנא. וצ”ע בראשון לציון. ועדיין י״ל שבמקום שהחשיבות בולטת ומיוחדת עדיף.
מהלך ב – אזלינן בתר “עיקר דרך הכניסה” – מרדכי, לבוש וש”ך הנ”ל לפי הבנת החיד”א בשו”ת יוסף אומץ סי’ כט. דברי הגאון מגלוגא שמובאים בבית מאיר רפט, ג. גידולי הקדש רפט, ז במהלך ב. מנחת פתים רפט, ג.
וראה במקדש מעט רפט, יז. גידולי הקדש רפט, ז במוסגר. שו”ת אג”מ יו”ד ח”ד סימן מג, ב (דלא כמ”ש הדע”ק רפט, יא) – שבזה הולכים לפי כל הנכנסים ולא רק לפי הבעה”ב.
אבל בנדו”ד שדרך הכניסה ניכר יותר ע”פ כניסת הבעה”ב, נחשב הכניסה האחורית כ”עיקר דרך הכניסה” – ע”פ הדע”ק הנ”ל, וכן פסק בשו”ת אג”מ הנ”ל בסעיף א – דרכו נכנסים לבית (חדר כביסה), ומשם למטבח, ומהמטבח לחדר אוכל.
וראה שקו”ט בשו”ת חלקת יעקב ח”ג סי’ קסא. חובת הדר ח, א, ד. קונטרס המזוזה ס”ק כה. מזוזות ביתך רפט, טז.
#6393