Until what age should we place Shir Lamaalos on a child’s crib, car seat etc.? Is this the same as to how long they should be up on the doors of the house?
For shmira purposes, it’s enough to keep it for three or seven days (or, according to some, four weeks or thirty days).
However, there is an additional reason why we put Shir Hamaalos on cribs and carriages: This is for the child to be surrounded always with words of Torah. Accordingly it’s a good idea always to have matters of Kedusha that the child should be able to see.
שמירה בכלל – י״א ג או ז׳ ימים כבדיני יולדת תוך ז׳. וכ״מ בשו״ת שלמת חיים מהדו״ח קצח. ובנדו״ד בפרט – כן המשמעות בסה״ש תשמ״ז דלקמן הערה 5. (ובפנים השיחה ע׳ 147 הוזכר ע״ד אלו שמתחילים רק כמה ימים אחרי הלידה, אף שחשוב יותר בעת ובסמיכות ללידה עצמה). וי״א עד המילה. וכ״מ באר״ח מילה ד״ה ונהגו. וראה מטעמים החדש ערך יולדות ג. וי״א ד׳ שבועות, וכמנהג שאין יוצאים מביתם לביהכ״נ ושאר מנהגי שמירה עד״ז. וי״א ל׳ יום, כבכל חושאיב״ס. והרי נקראת חי׳ כל ל׳ יום. וכ״כ לעניננו – באמרי אמת גאלדשלאג, פיעטרקוב תרפ״א, לקוטים במצות תקנות ומנהגים יח. (אולם מש״כ שם לקבוע בבית היולדת ולא אצל התינוק – ילע״ע, וכדלקמן. והרי אפשר לקיים שניהם). וראה פתחי מגדים כט, מה בהערה. ולהעיר שברש״י ברכות נד, ב משמע קצת דדמיא לחולה והורע מזלה (אבל ראה שפ״ח שם. ולהעיר מרש״י שבת קכט, א. אבל בתר״י ברכות מג, א בדפי הרי״ף משום שהשטן מקטרג בשעת הסכנה. ובס׳ המכתם ברכות נד, ב מפחד חולשא. וכעי״ז ברשב״ץ שם בשם י״מ (אלא שדחאה). וראה ס׳ מטעמים החדש ערך יולדות, טעם לפי פשוטו, לשמור שלא תאבד א״ע לדעת ח״ו מחמת חבלי לידה). וכבר העירו שבשו״ת מהרש״ל מה משמע גם שצ״ל ל״י. אבל שם נראה דקאי בשמירה משום רפואה (ואולי כעין הטעם הנ״ל). וראה גם מנהגי וורמיישא ב, רפח. ולהעיר משו״ת שבו״י א, קנ.
וראה בכהנ״ל הליכות עולם יוסף ז ע׳ רמט. שו״ת חיי הלוי א, עב, יא. שבט הקהתי ד, שכב.
וילה״ע שה״ז שמירה גם לתינוק, וכמפורש באלפא ביתא דבן סירא. רזיאל המלאך בסופו. עבודת הקודש יוסף בסדר, ו, בשם זקינו בעל חסל״א. ועוד ועוד. וכן בכמה שיחות קודש, ובכ״מ בשאר מנהגי שמירת התינוק מצינו שהוא עד המילה (ובנקבה – עד קריאת השם, להטעם שהחיצונים מתגרים כשעדיין לא נקראו בשם), או שלושים יום. ואולי מקום גם לומר – עד אחרי ג״י למילה. ואכ״מ.
שיהא התינוק מוקף קדושה – ראה ר״ד ש״פ קדושים תשל״ו. שמח״ת תשל״ז. אור לי״ג ניסן תשמ״א. כ׳ חשון תשד״מ. כ׳ מנ״א תשמ״ה. יט״כ תשמ״ז – סה״ש א ע׳ 146. בשלח – שם ע׳ 327. ר״ד ט״ז אדר תשמ״ז. בשלח תשמ״ז. צו תשמ״ז. כ״ג אדר תש״נ. אמור תש״נ. במדבר תש״נ. שלח תש״נ. לך לך תשנ״ב. לקו״ש כה ע׳ 309. ועוד. ובשיחת ש״פ קדושים שם, שבנוסף לשיר המעלות בשעת לידה יש להוסיף גם לאחמ״כ להקיפו בעניני קדושה ולתלות על הקירות עניני תורה (קופת צדקה, ברכון, ק״ש, א״ב וכיו״ב).
ושו״ר ששקו״ט במנהגנו בהתקשרות תתקלט. תתקנג. חוסן ישועות הנהגת היולדת. ועוד.
#6149