We rarely come in to town and will only be here on Rosh Chodesh, Can we go to the Ohel then?
The custom is not to go to a cemetery on Rosh Chodesh, although it’s not an outright Issur.
Many Chassidim go to the ohel on Rosh Chodesh. The Rebbe has gone on some occasions on Rosh Chodesh too, however this was an exception to the rule.
Rumor has it that the Rebbe once stated that if going to a Rebbe not as going to a cemetery but as if the Rebbe moved a few blocks away (the way one goes to a living person) one may go even on Chol Hamoed.
See here.
Sources:
מדינא מותר לילך בראש חודש, חנוכה ופורים. ועכ״ז, המנהג שלא לילך מקורו טהור בפוסקים. וראה כלבו קיד, ובאר״ח הל׳ אבל, מגדולי הראשונים, בנוגע להליכה ביום השביעי (שנהגו בזה כמובא בראשונים ובשו״ע) שלא לילך בר״ח. והוב״ד בב״י יו״ד סוסי׳ שדמ וכן בבאה״ג ובשלחן גבוה, ובשכנה״ג, שם. (אבל ראה שו״ת מהר״ש הלוי יג. מג״א תרצו, ה בנוגע לפורים, שהאבל הולך לבדו עם חזן אחד. ויתכן דר״ח חמור טפי. אמנם בשו״ת מהר״ש הלוי, מוכח דהיינו רק אם ירצו בדוקא, ולא שניחא לי׳ בעצם מזה).
אמנם, בכלבו מוכח שהי׳ כחלק מסיום האבלות, והתעסקו שם באבילות. ואין מכאן ראי׳. ובאו״א קצת, דשאני התם שהלכו לקונן – גשה״ח כט, ה. וראה שו״ת דבר יהושע ב, פ.
אבל בבאה״ג ועוד העתיקו ד״ז גם בנוגע לפטירת אלוף וגאון שאינו קרובו. וגם בדע״ת סשצ״ג הובאו דבריו בנוגע לביקור בביה״ק בר״ח בכלל (אף שכנ״ל מדינא מותר, כשאין אומרים תחינות והשכבות – ראה שו״ת דבר משה יו״ד סח. יד הלוי יו״ד רכט. דבר יהושע שם. גשה״ח שם).
ועוד ועיקר, שכ״ה בכ״מ שהמנהג להימנע מביקור בביה״ק גם בר״ח וכו׳. וכן נהגו גם בנוגע לחנוכה וחודש ניסן. אבל בגשה״ח שבימינו המנהג לילך.
#4630
This Q&A is brought to you in honor of
Sara bas Leah Gittel and Daniel Yosef ben Leah Gittel
To dedicate a Q&A please contact us at sponsorship@AskTheRav.com.