If I had a specific cause in mind for my Maaser, but I haven’t actually wrote on the envelope that it’s set aside for that cause, can I change it?

 

If a person made a mental, even non-verbal, commitment to give Tzedakah, this is called Gomar B’Leibo, and he is obligated to fulfill that commitment.

There is a disagreement if one may change the recipient in such a case. It’s advisable to do Hatoras Nedarim in such a case.

A common problem that could be caused by this, is that if a person made such a commitment, but the Meshulach he was planning to give the Tzedakah to, disappeared from his sight or he can’t get hold of the Gabbai Tzedakah he made this non verbal pledge to. The solution is to always make these commitments Bli Neder, or to make a point that these commitments are made in a way that is not a final decision, rather more theoretical. Thus avoiding any Sha’alos and problems.

See here.

 

Sources:

ועצ״ע שי״ל שמותר עכ״פ לשנות מעני לעני. ומכמה טעמים: אפילו את״ל דאמרינן אמירתו לגבוה כמס״ה בצדקה, (ובשו״ת מהר״ש ענגיל ז, יח כתב להתיר מה״ט לחוד שלרוה״פ ל״א אמל״ג כמל״ה. וראה משנ״ה ד, קכג), עדיין י״ל להתיר עפמש״כ האחרונים – והוכיחו כן בראשונים – שבנתחייב במחשבה אין בזה גדר אמירתו לגבוה, ושלא חל בגוף המעות גדר ממון עניים. וראה צדקה ומשפט ד, יג.

אבל דעת כ״ק אד״ש בהקדש ותרומה שנעשה חלות קדושה, ראה לקוטי לוי״צ אג״ק ע׳ שא. דש. הערות ללקו״ת מטות פג, ב. אג״ק א ע׳ רלט. שם ה ע׳ קכא. לקו״ש לח ע׳ 63 ובהערות 22-3. ולהעיר מרשימות חו׳ סא. קנא.

ומ״מ בלא״ה י״א להתיר לשנות מעני לעני. וראה לקט יושר יו״ד ע׳ 28. וכ״כ בקצוה״ח ריב, ד. אבל ראה קצוה״ח פז, כא. וגם החת״ס נראה שסתר משנתו – ראה שו״ת חת״ס יו״ד רלז ד״ה אך. חו״מ סוסי׳ קטו. וראה צדקה ומשפט ט הערה ג.

ומ״מ עדיין י״ל באו״א, שאפילו אם הנדר חל במחשבה אבל אא״פ שיחול במחשבה החיוב לעני מסויים – ראה דרך שיחה ראה ע׳ תקנח.

ובשו״ת מהרש״ם ג, קיט שאפשר להתיר נדרו בכה״ג, ואי״ז בגדר התרת נדרי צדקה. וראה גם מהר״ש ענגיל א, לא. עטרת משה למברגר יו״ד קצ, ג. מנח״י ב, לט, ג. ועוד.

 

 

#4499