A boy born on א כסלו תשעב which that year חשון was a חסר. This year תשפה חשון is a מלא. When does he become מחויב במצות on, א כסלו or ל חשון?
He is mechuyav bemitzvos starting on ל חשון, but should not get an aliya, be counted for a minyan or be chazan until א כסלו.
Sources:
ראה שו״ת הב״ח סוסי׳ קמה, והביאו בא״ר נה, ט. ועוד. ודברי הב״ח הובאו בריבוי פוסקים – פמ״ג שם בא״א י. הגהות רעק״א שם י. שו״ת פנים מאירות ב, פג. וכ״מ במחה״ש י. סידור דרה״ח דיני קדיש ד. סידור בית עובד דיני קדיש יד. שלמי ציבור פ. כה״ח פלאגי יג, ב. וכ״כ לדינא פוסקי דור האחרון – משנ״ב שם מה. ערוה״ש טו. כה״ח סופר ס. קצוה״ש טו, ו. ועוד. וראה גם תהל״ד ח.
אבל בא״ר הקשה עלה, דהא יום ל׳ שייך לחודש העבר. וכתב שיש לחלק קצת. והב״ד בשע״ת שם יא. וראה גם פמ״ג שם. ומ״מ לא כתב למעשה לחלוק על הב״ח. וראה מש״כ ליישב בשו״ת מטעמי יצחק או״ח מד. ויען יוסף לג, א. וקושיית הא״ר מדין הנולד בל׳ חשון ובשנת י״ג מרחשון חסר – יוקשה טפי לפ״מ שביאר אדה״ז שם יג. והישובים דחוקים ביותר.
ובפתחי עולם, והביאו באפיקי מגינים שם ל, כתב לחלק בין נולד קודם המולד דשייך לחודש העבר למי שנולד אחר המולד, דשייך לחודש הבא. והוא מחודש.
ולמעשה, עיקר הדין שנעשה גדול ביום ל׳. ובשו״ת שבה״ל יא, יט שכיון שמעיקר הדין הוא גדול ביום ל׳ אין לנו כח לדחותו מלקרוא בתורה. וראה בירור הלכה נה שראוי להחמיר שלא לצרפו לעשרה וכו׳. וראה גם מה שתמה הרב הנאמ״ן בקובץ אור תורה גל׳ רנח ע׳מ תתקמג.
וכן הדין כמובן בנולד בא׳ טבת שנה חסרה, ונעשה בן י״ג בשנה מלאה.
#39143