Can a Sukkah be built under a screened enclosure?
Question:
Hi Rabbi Braun,
Someone moving to our community is looking into buying this house. They have a big sukkah and only place it will fit is in their backyard. The issue is that their whole backyard is screened. They want to know is they can build it under a screened enclosure.
I found this discussed in שבת הקהתי ה, קו and he seems to say it’s fine. I’m not sure if his svoro/psak is correct. Is his psak accurate? Can it be done?
See attached pic of enclosure and the tshuva.
Answer:
Being that the screen is pasul for schach, that renders the area of schach directly under the screen invalid. One would therefore need to estimate that if one were to remove those areas of schach which is directly under each wire, whether the sukkah would still have more shade than sun.
See below for a detailed discussion.
Sources:
א. הנה הגינת ורדים כלל ד סי’ ח, הובא בבאר היטב סי’ תרכו ז, דן ממש בשאלה זו וכתב להיתר שאין לומר שנחשוב כל הרשת כאילו הוא סתום והוי כאילו יש תקרה על גבי הסוכה, אלא יש לדמות זה להדין של סוכה תחת האילן שאם הסוכה צלתה מרובה מחמתה והאילן חמתה מרובה מצלתה אז כשר ואין לחוש כלל. ודין זה הובא בסי’ תרכו סע’ א.
אמנם צ”ע שהרי בשו”ע שם הובא יש חולקין ופוסלין הסוכה אא”כ יש מספיק סכך שאף אם יחסר סכך הכשר שתחת ענפי האילן עדיין ישאר הסוכה צלתה מרובה מחמתה. והאדה”ז וביה”ל נקטו שהעיקר להחמיר אא”כ אין לו סוכה אחרת.
וא”כ לפי זה צריך לשער בסוכה זו שאם יחסור בהסכך הכשר כנגד שיעור הרשת שעל גביו עדיין יהיה הסוכה צלתה מרובה מחמתה. אולי אם ירבה סכך עליו כמו טפח יהיה צלתה מרובה, אמנם בפרט זה איני יודע מציאות הדברים וצריך כל אחד לשער לעצמו.
ואין זה דומה למה שכתב השבט הקהתי ששם בסי’ תרכט סעיף יח איירי שהסדין שתחת הסכך הוא תוך ד טפחים מהסכך, משא”כ כאן שהוא רחוק יותר.
ב. עוד דבר שיש לדון, דאף אם יש צלתה מרובה מחמתה אחר שיחסר שיעור מקום הרשת, יש לדון בדברי המשנ”ב סי’ תרכו ס”ק יז שחושש לדברי הב”ח שאומרים שאם שני קנים פסולים והם תוך ג טפחים אמרינן לבוד כאילו הוא מלא סכך פסול לפסול הסוכה. אמנם עי’ ס”ס תרלב דברי המ”א והובא במשנ”ב שם דהא דאמרינן לבוד הוא רק כאשר בהקנים עצמם יש שיעור ד טפחים (היינו באמצע הסוכה) בצירוף שניהם, כגון שכל קנה הוא ב טפחים. וברור שכ״ד אדה״ז ג״כ בשו״ע תרכו, יד.
א”כ גם כאן יצטרך לשער אם בצירוף כל חוטי הרשת שהם ממעל להסוכה יש בהם שיעור ד’ טפחים לפסול הסוכה. (וצ”ע בגינת ורדים שם דלא נחית לפרטים אלו).
אמנם נראה שאין לחוש לזה:
א. לפי מ”ש במג״א תרכו, ו, ובשו״ע אדה”ז שם ומשנ”ב שם שמה שחוששין לצירוף הקנים הוא כאשר אין סכך כשר ביניהם. אבל כאשר יש סכך כשר ביניהם אז לא אמרינן לבוד לצרף כל הקנים. (אמנם קצת שונה כאן, ששם מיירי שסכך הכשר הוא ממש יושב ע”ג הקנים. משא”כ כאן איירי שהם רחוק כמה אמות מתחת הרשת. וצ״ע אם יש נפק”מ בזה לדינא. שוב הארכנו מזה 30282 – קחנו משם).
ב. בשו”ת מנחת שלמה סי’ צא סקי״ט מיקל עפ”י דברי הריטב”א עירובין י, ב שבדבר העומד להיות פתוח לעולם לא אמרינן לבוד.
וא”כ מטעמים הנ”ל נראה שאין לחוש לצירוף שיעור הרשת.
כתב השואל:
ת״ח! האם מסתבר לומר שבפשטות אם הם משתמשים בmat יהיה צלתה מרובה מחמתה אפילו אם פוסלין כל הסכך שהוא מתחת לרשת עצמו, והסוכה כשרה?
ואם הסוכה כשרה האם זה לכתחילה?
מענה: אם צלתה מרובה מחמתה הרי זה כשר לכתחילה. קשה לי לברר מציאות ואיני יודע אם יש אופן לנסות זה.
ש. בדרך כלל המציאות הוא שיש יותר חורים מרשת, וא״כ עם יש הרבה סכך שמכסה כל השטח שמעל הסוכה, נראה שיהיה מהסכך הכשר צלתה מרובה.
מ. אם המציאות היא כך, אזי בסדר.
#364