Can I make a סיום מסכת מכות on תשעה באב?

 

Question:

If chas veshalom Moshiach doesn’t come before Tisha B’Av, can I make a siyum on mesechta makos on Tisha B’av (the mesechta finishes with the story of the fox on har habayis, which is also brought in Eicha Rabba)

 

Answer:

No. Although it speaks about makom hamikdash and how foxes were walking there, it is a story of nechama and should not be learned on Tishah Be’av.

 

Sources:

קייל״ן לדינא שגם בלומד דברים הרעים שבירמי׳ צריך לדלג פסוקי נחמה – שו״ע או״ח תקנד, א. ומה שנהגו לומר קצת נחמה אחר הקינות כברמ״א תקנט, ה – נחלקו בדבר, אם היינו אחר כל קינה או רק בסוף כל הקינות. ותלוי אם ההיתר הוא משום שאינו דרך לימוד רק דרך תחנה ובקשה (שו״ת כתונת יוסף ט, הב״ד בעיקרי הד״ט כח, יח. מל״ח י, סז) או שהוא היתר מיוחד רק בסוף כל הקינות.

ובמל״ח שם העיר בדעת המתירים רק בסוף הקינות, דמ״ט לישתרי בסוף כל הקינות, ומאי שנא בסוף מבאמצע, ועל כרחך שההיתר רק משום בקשה. ועכ״פ, דרך לימוד ודאי אסור.

ולכאו׳ י״ל בטעם האוסרים בכל קינה, והתירו רק בסוף, ולא ס״ל כחילוק המל״ח, דלכאו׳ קושיא אלימתא היא – דאכן בסוף הלימוד ג״כ מותר שיש לסיים בדבר טוב, והחיוב לדלג היינו רק באמצע לימודו. ואת״ל הכי, לפ״ז לישתרי כאן. אבל אינו, שאין כאן לפנ״ז דברים רעים שיצטרך לסיים בדבר טוב.

ולמעשה נוהגים רק בפסוקי נחמה בסוף הקינות, ובסוף כל קינה אומרים רק דברי נחמה דרך תפלה. ודרך לימוד ממש אין היתר.

ול״ד לסיים בפרק ואלו מגלחין שלומד דברים הרעים והותר לו לומר גם הסיום אגב גררא, וכנ״ל שיש לסיים בדבר טוב. ובפרט שאינו דברי נחמה, דגרע מת״ת בכלל, ראה הגמ״יי תענית ה, ב. ובלבוש תקנד, ב בההיתר ללמוד ואלו מגלחין דמיירי רובו בהל׳ אבלות, ומשמע שא״צ לדלג השאר, שהוא אגב גררא. ומצינו שדנו בההיתר ללמוד דיני מנודה – שו״ת מהרי״ל רא, הובא בב״י. מג״א שם ד. ערוה״ש ה. והוא גם דברי תוכחה וכו׳, ראה מהרי״ל שם. וראה הליכות והנהגות ע׳ 15 בשם הגריש״א. וכן מצינו בכ״מ להתיר דברי מוסר בת״ב, ונסמנו בלוח. משא״כ בנדו״ז, שאין לו היתר ללמוד לפנ״ז.

וא״ש שההוראה מפי רבינו היא רק במו״ק ושמחות וכו׳. וראה הערות הת׳ ואנ״ש מאריסטאון ע״ד דברים תשמ״א בהדיוק במס׳ מו״ק ע״ד הדרוש.

 

#36264


Add Comment

Your Email address will not be published