I’m staying at the hospital for Yom Tov and there’s no Sukkah nearby

 

Question:

My wife gave birth yesterday (13 Tishrei) and I’ll be staying with her at the hospital for Yom Tov. There’s no Sukkah nearby. Do I do Kiddush and Seudah in the hospital regularly?

 

Answer:

Yes. You omit the Brocha of Leishev Basukah in Kiddush, but recite Shehecheyanu.

For the first night of Sukkos, however, you should do everything you can to be able to eat a Kezais of Hamotzi in a Sukkah.

The first time you eat in the Sukkah, you’ll need to say Shehecheyanu after Leishev Basukah. (סימן תרמא)

 

Sources:

כדין הולכי דרכים, ראה א״ר תרמ, ג. והביא שם מפירש״י סוכה כו, א. והעירו שט״ס וצ״ל נו, א, והוא שם בד״ה אי לאו. וא״ש במקצת משה״ק בפמ״ג בא״א טו. וראה גם בכור״י תרמ, כד. ושם כב. ולדבריו, ששלוחי מצוה ועוסקים במצוה ושומרי גנות ופרדסים פטורים בליל א׳. ומש״כ רש״י שם כו, א דמיירי כשאינו יו״ט – היינו משום תחומין.

אלא שאפשר דרש״י קאי להשיטה דאיכא פטורא דתשבו כעין תדורו גם בליל א׳.

גם לכמה דעות חולים ומשמשיהם אפי׳ בחושאיב״ס פטורים בליל א׳ – ראה ברכ״י תרמ, ה.

ולכאו׳ כ״ה גם לאדה״ז, שההיתר משום עוסק במצוה ולא משום תשבו כעין תדורו. וראה שו״ת דברי מלכיאל ג, לב.

אבל ראה שו״ת שבו״י ג, נא. (אבל לדידי׳ הפטור מדין מצטער). א״ר תרמ, ט. ודלא כשע״ת שם ז, משמו. וגם החיד״א חזר בו בספרו חיים שאל  ב, לח, צב. (וג״ז רק לטעם דתשבו כעין תדורו). וראה ערול״נ סוכה כו, א. ישועו״י תרמ, ב. בא״ח ש״א האזינו יב.

ולכאו׳ איכא כאן ס״ס, ספק שבכל מצטער פטור בליל א׳. וגם למחמירים שמא חולה קיל ממצטער. וכ״כ להקל בחזו״ע ע׳ קנה.

ובמדה ידועה עדיף גם מרופא שמקבל שכר. וראה שו״ת בית אבי ד, נג.

אמנם, בנדו״ז עדיף טפי, שה״ז חושבי״ס. ואפילו בדבר שאין במניעתו סכנה עושין לה, כדעת המ״מ. ומותר לחלל שבת ליתובי דעתה.

 

 

#30961