“Asher Yotzar” with a urostomy bag

 

Question:

I had a big surgery leaving me without a number of organs; my pelvis is empty as far as I know. Someone said that because my urine now flows directly from the ureter (from the kidneys) into a urostomy bag, leaving me without control over urinating, I cannot make an Asher Yotzar, except as part of the morning brochos. But here’s my question: I also have a colostomy bag in which collects my stool, which I also cannot control. But sometimes when I take the bag off to put on a fresh one, more stool comes out and I can tell once the movement is completely finished. So why can’t I make the brocha for that, even though my urine might still be flowing?

 

Answer:

Only in the morning, as one makes a bracha only if it comes through the regular channels.

 

Sources:

בכמה מהמלקטים – ראה לדוגמא פסק״ת ז, ב ובהערה 9 שם – הציבו ציונים לדברי הפוסקים בענין קטטר. ואינו מן הענין כלל שבנדו״ד אין כאן יציאה מנקבים הרגילים כטבעו של עולם ולא תיקנו ברכה זו על כך. וצע״ק בשו״ת צי״א ח״ח ס״א. חי״ב ס״ב. ושו״ר בחוברת ותורתך בתוך מעי שתפס עליו בזה.

אבל בבוקר יוכל לברך על מנהגו של עולם. וכפס״ד אדה״ז בשו״ע ו, א שעכשיו נהגו העולם לברך (ע”פ אבודרהם ורמ”א). אלא שכתב להחמיר (ע”פ המג”א) להרוצה להסתלק מן הספק, שיעשה צרכיו תחילה. ובקצוה״ש כ בבדה״ש ב בעניננו כתב שבמקום מנהג ל״א סב״ל. ופשוט שאין מזניחין מי שינהג כפי המנהג הפשוט, ובפרט כבנדו״ד.

אמנם, בסידור אדה״ז הביא בסדר ברכות השחר וחיובם פסק כהאר”י ז”ל, ומפורש בשער הכוונות שאינו מברך ענט”י ואשר יצר אם לא נתחייב בהם. אלא שבסידור השמיט דין זה לגמרי. ורק אחר אלקי נשמה כותב שמברך כל הברכות הללו בין נתחייב בין לא נתחייב, ומשמע דקאי רק בברכות דלהלן. וידוע שבסידור החמיר מאוד בסב”ל. אלא למעשה ההוראה אצלנו בחשאי היא דלא כאריז״ל בנוגע לענט״י (ואולי גם דלא כאריז״ל באלקי נשמה, שאפשר שאלקי נשמה צריך לברך אף לדעת האר”י. ולהעיר, שאף שהשקו״ט באלקי נשמה הוא רק באחרונים בסי׳ מו – מצינו שבטור ולבוש כתבו להדיא באלקי נשמה שמברך אע״פ שלא נתחייב. ואדרבה לחלק יצא בין סוגי הברכות. וכבר תמה בתהל״ד שהעלימו האחרונים עיניהם מזה. גם בערוה״ש כתב שלא דיברו הפוסקים מזה. והוא תמוה). ובפשטות, הטעם שבסידור הובא לפני שאר ברכות השחר הוא לשלול ענט״י וא״נ, ודלא כההוראה בחשאי, אבל לא לשלול אשר יצר. אכן בלשון אדה״ז אין הכרח גמור לכאן או לכאן. וההשמטה מתפרשת לכאן או לכאן.

 

 

#30406