האם בכל רשימה של שמות צריך להקדים את שמותם של הכהנים?

 

שאלה:

האם צריך לפתוח בכהן גם ברשימת העורכים בקובץ (ספר) הערות וכדומה?

ובכלל, האם בכל רשימה של יהודים צריך להתחיל בכהנים ראשונים?

והיינו, בדין של ’וקדשתו’ שבכל דבר שבקדושה כהן יהיה ראשון – האם זה גם ברשימה של משהו (שאין בזה נפק”מ) או רק בדברים של ’מעשה’ (עליה לתורה וכו’).

וא”כ, האם גם בתוך הקובץ עצמו יש להקדימם (- כאשר אין בזה מניעה מצד הסדר).

[השאלה התעוררה משום שראינו שבדף של ה’שלום זכר’ מקדימים את הכהנים.]

 

מענה:

אין חיוב להקדים ברשימה.

 

מקורות:

מנהג ישראל שלא הקפידו בזה, לא בהסכמות על ספרים (ראה לדוגמא בהסכמות למשנ״ב. ולהעיר שבתניא הוקדמה הסכמת הרי״ל הכהן) ולא בקו״ק, ולא בשאר רשימות עד״ז. ונהגו לסדר ע״פ א״ב. וראה במענה שבקובץ איי המלך ע׳ קז. ומצו״ב. שליחות כהלכתה ע׳ 629. ולפעמים ע״פ סדר קבלתם או ע״פ חשיבות (ראה שו״ת שו״מ מהדו״ג ב, צב – בנוגע להסכמות). ובחתימות על שטרות נהגו להקדים הגדול בשנים – ראה גיטין י, ב. סדר הגט למהר״ם.

וה״ט שחובת כיבוד הוא רק בפניו. ויש שהנדזו בזה. ובלא״ה חובת הקדמה רק בשוין (ראה לבנימין אמר ע’ קכו בשם הגרח״ק). ועוי״ל שהחובה להקדימו ולא להקדים דבריו. וגם במשנה ברייתא וגמרא מצינו שהקדימו בכ״מ דברי שאר חכמים שאינם כהנים לדברי ראב״ע ור״ט. וכבר נתעורר בענין זה בחשבונות של מצוה לאדר״ת רסט והוכיח שאינו חייב בהקדמת הכהן לזה.

ובכלל, כל דליכא ריוח לכהן אין חובת הקדמה לכהן – ראה חזון יחזקאל תוספתא הוריות ב, יג.

ויש שנתנו טעם עפמש״כ בשו״ע אדה״ז קסז, יט שבעה״ב קודם לכהן. וראה שו״ת מנח״א ד, נט. וראה כאן:

הקדמת כהן בזימון

 

 

#29954