?כשהבעל מחוץ לעיר, כמה גברים צריכים ללון בבית ומאיזה גיל ניתן לצרפם כדי להמנע משאלת יחוד
ביום – צריך שני אנשים. ורק אנשים כשרים מועילים.
לדעת אדמו״ר הצמח צדק אינו מספיק חזקת כשרות הרגילה וצריך להיות ידיעה שמוחזקים בכשרות כמו תלמידי חכמים.
בלילה – בזמן שבנ״א רגילים לילך לישון – שלושה אנשים כשרים.
אפשר לצרף אנשים מגיל 5-6 ואילך. אכן, אם יש ילד קטן – כנ״ל מגיל 5-6, ועד גיל תשע – מספיק שומר אחד. והוא הדין אם יש קטנה בגיל הנ״ל.
מקורות:
אדמו״ר הצ״צ בשו״ת אה״ע לט. דיון בדעת אדמו״ר הצ״צ – ראה כאן:
What are the Halachos of Yichud when using Uber or Uber pool?
בלילה – ראה בעלי הנפש להראב״ד שער הפרישה. רמ״א אה״ע כב, ה ובנו״כ שם. צ״צ שם. קיצור שו״ע קנב, ג. הגדרת לילה – כ״מ בראב״ד שם. וכ״כ במנחת איש ה הערה יט. דבר הלכה ט הערה יז. וכולם – כל הג׳ – צ״ל כשרים, שאם יצא אחד לנקביו נמצא עם מתייחד עם כשר ופרוץ, וצ״ל לפחות ב׳ כשרים – ראה שו״ת שב יעקב יט. נוב״י קמא אה״ע סט. והו״ד בפת״ש אה״ע כב, ד. וכ״ה בצ״צ שם.
בנוגע לגיל קטנה – ראה צ״צ שם, שבת ד׳ א״י טעם ביאה. ומשמע שבגיל חמש סגי. וראה צ״צ אה״ע שלב. ובשו״ת שבה״ל ה, רד, ג – מגיל חמש. וכ״ה בכ״מ. ועד גיל ט׳ – חכמ״א קטו, ט. (וראה שם קכו, ט. ולכאו׳ טה״ד וצ״ל עד ט׳ שנים). פת״ש שם יב. ועוד. וראה שאלה #1968.
בקטן – שו״ת חת״ס אה״ע ב, צו (לענין סתירה אחר קינוי. אבל בגוף התשובה – בן ח׳. וצ״ב). מחה״ש יו״ד קצב, יד. חוקי הנשים מד. שו״ת תשוה״נ ב, תרנח, ב. שש״כ לו הע׳ כ. ועד גיל ט׳ – עזר מקודש שם ג. שו״ת שבה״ל ה, קיא, ח.
#2712