How do I answer the question: Are you expecting?
Question:
How do I answer people who don’t know better, or my children, if they straight out ask if I’m expecting and it’s too early to talk about it? May I say NO?
Answer:
Although you may answer no, best would be to answer ambiguously, such as “I wish”. This is also a form of protection for ayin hara.
Please see here:
Can I answer a question untruthfully if I’m embarrassed to share the truth?
And here:
Sources:
לשקר במקום הפסד – ראה ביומא פג, ב (להחזיר ממונו). ב״ק קטז, א (להציל ממונו). נדרים כז, ב (הפסד ממון, שאומר למוכסין שהם תרומה). ב״ר וישלח צב, ו (הפסד). שו״ע חו״מ שלג, ה (הפסד בשכירות פועלים). שע״ת תמח, ח (הפסד, שהגוי אוכל חמצו). גיטין יד, א וביעב״ץ שם. והובא לדינא ברמ״א חו״מ כו, ב (להציל ממון חבירו. וי״א אפילו לישבע אם מבטלו בלבו כשנוטלים יותר מקצבתו, ראה ש״ך יו״ד רלב, לא. וראה פת״ש שם ט. וראה יתר על כן בריטב״א קדושין נ, א). וכן מצינו בכ״מ.
וכן לצורך בריאותו, והה״נ עיה״ר שכל חולי ולא עיה״ר – ראה שבת קכט, א (לצורך בריאותו). חולין קיא, א וביעב״ץ שם. (בריאות. אבל חשש סכנה. וצע״ק מס״ח הוצאת מק״נ קנג. וי״ל). סנהדרין כט, ב (עיה״ר, שאדם עשוי שלא להשביע עצמו. ובתוד״ה אדם – ב״ב קעד, ב דטענינן לי׳ נמי). תנחומא וישלח ג (עיה״ר). וראה תמיד לב, א בפירש״י. וכעי״ז ילקוט שמעוני ש״א יז. וכן י״ל בכתובות קיב, א. וראה דבש לפי מערכת העין יט משה״ק בברכות נה, ב שיאמר שהוא מזרעא דיוסף. ולהעיר ממו״ק יז, ב ופירש״י בהעלותך יב, ד. ראב״ע שה״ש א, ה. ובנדו״ד ממש – להעיר משו״ת הרמ״א ב, הובא בט״ז יו״ד קפה, ב. וראה אשרי האיש א ע׳ קצב. תתן אמת ליעקב ה, ל.
וכן מחמת הבושה – ראה אצלנו שם.
ועדיף לשנות, כנזכר אצלנו שם. וגם מחשש אל תפתח פה – ראה סנהדרין צז, א, וביעב״ץ שם, אף שהי׳ (לא רק מפני השלום אלא גם) משום צניעות, ראה נתיבות העולם נתיב האמת א. ובחי׳ אגדות למהר״ל, ועד״ז בספרו נתיבות עולם שם, ושם שכאשר נוטה אל השקר אף כי הוא ראוי מפני הצניעות מ״מ שקר אינו ראוי למציאות וגורם ההעדר. וראה שו״ת אור יצחק א, ד. כותים א, יד בפי׳ מטהר להגרח״ק ל.
#26894