At a Shiva house with multiple mourners, is Hamokom Yenachem said once to the group, or once for each individual mourner?
May be said once for the group. Some are particular to say to each avel separately.
Sources:
כשמדובר באבלים בשני מתים – ראה מס׳ שמחות יא בתחילתו, הובא בטושו״ע יו״ד שנד. ובימינו שאומרים נוסח שוה לכאו״א אפשר לנחם גם בב׳ מתים כא׳ – שו״ת בית ישראל עדעלין קלח. ויש שחשו מטעם אחר, משום עשיית חבילות חבילות. אלא שבמס׳ שמחות משמע דליכא משום חבילות, דאלת״ה ליתסר גם באבלים ממת אחד. ובבית ישראל שם כתב מחמת שבדרבנן ל״ש חבילות. אלא שד״ז לא נפיק מפלוגתא. ובהגהות מהרם שיק יו״ד שנד, א נדפס בשו״ע מהדו״ח, שבניחום אבלים ל״ש הטעם דנראה כמשא, יעו״ש. ולפום פשטא איכא למימר, שבמצות בין אדם לחבירו ל״ש כ״ז שהעיקר התוצאה. ובסגנון אחר, שהנחמה ענין אחד הוא לכל האבלים. ועוי״ל שמעיקרא מצוה אחת היא. וכ״כ בכתבי תפארת ישראל לשו״ע יו״ד שם. וראה קנין פירות למס׳ עבדים א, יא אות לז שכ״כ מדנפשי׳. ובשו״ת דברי מלכיאל א, יו״ד סט כתב שכשנזדמנו המצוות כאחד בלא כוונתו ל״ש חבילות. וראה שו״ת בית מתתיהו ב, מא. פאר אהרן יג. אהל יעקב פרבשטיין מצורע. חיים ברצונו יו״ד סה. תשוה״נ א יו״ד תרצא ד״ה וראיתי. שם ה, שט, כז. חי׳ בתרא סוטה ח, א. מגד גבעות עולם ח”ב ע׳ עא. מסורה חו׳ ה ע׳ מח. לבנימין אמר ע׳ עא.
#26256