Does one have to wash hands after touching a baby’s feet?

 

Question:

Does one have to wash hands after touching a baby’s feet (or other body parts that on an older person would be covered) before saying a Bracha etc?

 

Answer:

If one touches areas on a child’s body which are not normally uncovered they need not wash their hands. The definition of “normally uncovered” is as implies and depends on age, culture and other factors.

With very little kids, in many places, anything but the diaper area would be considered normally uncovered. If there are areas which are usually covered but occasionally not, one must wash their hands when touching those areas.

 

Sources:

נחלקו בנוגע לרו״ר במקומות המכוסים בקטנים – ראה כה״ח פלאגי ח, לא. ובספרו רוח חיים ד, ו. חסד לאלפים קסד, ב – הובא בכה״ח סופר שם, יד. אבל בשו״ת שלמת יוסף להרגצובי כה, ג כתב להקל. וראה שם כו, א. וכ״כ מכבר בא״א מבוטשאטש ד. וראה אות חיים ושלום כז, יד בסופו משה׳״ק. וראה שו״ת צי״א ז, ב, שאלה ד, יא ואילך.

אבל כ״ז מיירי במקומות מכוסים אצלו, משא״כ בנדו״ד, שלכו״ע א״צ ליטול ידיו (כמו בהולך יחף – ראה צב במ״ז  ב, הובא במשנ״ב ד, נד. וכ״ה כעי״ז במחה״ש ד, כג במקומות שדרך להיות מגולה. וראה שו״ת מנח״י ד, קיד) – ראה אור לציון ב, מד, ו. קובץ תשובות ג, יב. ובשמו –  הליכות בת ישראל א, כה. אשרי האיש א ע׳ ח. הליכות שלמה א, כ. ובשמו – ועלהו לא  יבול ד, יח. וראה נקיות וכבוד בתפלה ב 30 בשם בעל שבה״ל. שו״ת חיי הלוי ג, א.

[ומש״כ בכ״מ להחמיר – ראה שו״ת אז״נ ה. מה, ב. שם יד, ב, ב. בירור הלכה תנינא ד, כא. שו״ת יחו״ד ד, ח  (ס״ע לט). ויען יוסף א, ד, א – אולי הוא בדרך חומרא בעלמא (וכפי שיש שהחמירו גם במקום שדרכן לגלות בגדולים – ראה שו״ת מנח״י ג, כז, ד. שם ד, קיד. זה השולחן א, ד. ב, ד – משום לא פלוג, אף שמדינא תלוי רק אם יש שם זיעה או לא, שהרי אי״ז גזירת חז״ל על מקומות מכוסים, ששייך לומר לא פלוג בגזירה, ורק שהרשב״א (במיוחסות קצה. וראה שם א, נג) כתב מסברא גם במקומות אלו יש טינוף מחמת זיעה, וכלשונו ״מסתברא שלא במקום הטינופת ממש אלא אפי׳ בשוך וירך ומקומות המכוסים שבאדם לפי שיש מלמולי זיעה״). או דאינהו מיירי במקום שיש זוהמא בפועל, כדמוכח בכמה מהנ״ל. וכן י״ל, בחלקם, דלא נחתי להכי שדרכן להיות מגולים. וראה זה השלחן ד, כא. וראה הנסמן במנחת גדעון א ע׳ רעג ואילך. ברכת שמים א בהע׳ שנ].

ושו״מ אריכות מזה בשו״ת ראש אליהו א, א.

 

 

#2625