Do doughnuts need to be Bishul Yisroel?

 

Question:

I was wondering if doughnuts need to be pas yisroel or bishul yisroel? I.e. Would it be permitted to purchase a doughnut with a hechsher which isn’t particular about this? I am asking because I had once seen an article which explains that doughnuts are not “olah al shulchan melochim”.

 

Answer:

They need to be bishul yisroel.

 

Sources:

יש שרצו להתיר מחמת שאעעש״מ. ונסתרו דבריהם מהמציאות, שרגיל שאדם מזמן חבירו על הסופגניות, ומגישים אותן בסעודות. ואולי טעמם שהוא מאכל עראי לקינוח. וג״ז אינו כדאי. וראה קובץ המתיבתא דלקמן. ובכמה פוסקים מלפנים הובא בפשיטות לאיסור.

ויש שכתבו להתיר שדינם כפת – ראה ערוה״ש קיב, לא. אלא שהעתיק מהפר״ח שם יז, שהב״ד הריב״ש בשו״ת כח שפסק שטיגון כאפי׳ ואנן לא קייל״ן הכי. ובשו״ת יחו״ד ה, נג כתב להקל משום ס״ס. אלא שנוסף לזה שלמעשה מחמירים בפת פלטר, וראה קובץ קול התורה נא, הספיקות שהביא שם לא הובאו ביתה יוסף, וכבר השיגוהו בכמה ספרים. וגם הוא לא כתב להקל בשופי, ועיקר דבריו להקל מחמת הספק, גם כשרק הדלקת האש היתה ע״י ישראל להספרדים המחמירים. והעיקר שהטיגון דינו כבישול גמור, וברכתו מזונות. ולדידן גם לענין חלה א״צ להחמיר כר״ת – ראה מג״א קסח, לב ובקו״א שם ז.

וראה הלכה יומית אות תעב.

וראה בא״ח ש״ב חוקת טו. כה״ח קיג, מג. תבואות שמש משאש ב יו״ד ע. שמ״ש ומגן ב יו״ד יב. חלקת בנימין קיג, סד. דברי דוד טהרני ג, יג. וראה בארוכה בקובץ חוקת החנוכה ע׳ מח ואילך. קובץ המתיבתא תשס״ט ע׳  תקמ ואילך.

 

 

#18021