Is a Kallah allowed to wear a see-through veil on her wedding day?
It should be thick enough that she should not be able to see through it, nor should others be able to see her.
Explanation:
There are a number of reasons why a Kallah wears a veil:
The two reasons implied in Shulchan Oruch (Even Hoezer 31:2) are:
- For the sake of Tznius.
- To indicate that the Kallah consents to the marriage irrespective of the true value of the ring, to the point that she doesn’t even need to see it.
It is self-evident that these two aspects are achieved only with a veil that is opaque and not transparent.
Sources:
ע״פ הרמ״א אה״ע לא, ב. וראה שו״ת מהריא״ץ ח. שלחן העזר ז, א, ד. מנהגי קומרנא נשואין קכא. וראה גם שערי נישואין ע׳ רפג.
וכ״ה גם לשאר הטעמים שנאמרו: שלא תתן עיני׳ באחר – שו״ת שארית יעקב אה״ע יח.
או משום צניעות יתירה שזהו דרך המוסר – רמב״ן חיי״ש כד, סה. וראה פירש״י תרומה כו, ט. וכל׳ הרמ״א שם: הכלות הצנועות.
או למנוע ההסתכלות משום חשש הרהור – חת״ס עה״ת פ׳ חיי״ש ד״ה ויצא יצחק – צה, ב. ליקוטי מהרי״ח סדר נישואין. וכבר קדמום בסדר אירוסין ונישואין לרבותינו הראשונים מכת״י ר׳ אפרים מבונא סי׳ ו – ע׳ נה. שם ע׳ מה מספר האסופות. וכעי״ז בהכתב והקבלה וירא כ, טז, לרמז שמעתה אסורה ההסתכלות. וכ״כ שו״ת שארית יעקב שם.
וכן להטעם משום עין הרע – לקוטי הלכות ברסלב ברכות הראי׳ וברכות פרטיות ה, כ. שו״ת שארית יעקב שם. [ובאור לשמים מאמרים מלוקטים סוד החופה – שלא יסתכלו בה החצונים]. ויש שכתבו מחמת אנשים שאינם מהוגנים שלא יתנו עיניהם בה – אוצר כל מנהגי ישורון טז, ז. והיינו הך דעין הרע או הרהור.
ועוד טעמים עד״ז, שאינו נותן עיניו ביופי׳ רק במעשי׳, או שלא יראה בה דבר מגונה ותתגנה – ס׳ מטעמים ערך חו״כ.
#2877
#14986