How should I take three steps back before Shemoneh Esrei, if someone else is in middle of the Amidah?

 

Question:

If I want to begin shemoneh esrei when the tzibur is already holding in the middle of Shemoneh Esrei, it is impossible for me to take three steps back, without entering into another mespalel’s 4 amos. What should I do?

 

Answer:

You should start Shemoneh Esrei without the 3 steps.

P.s. The idea of taking 3 steps before davening is to go 3 steps forward out of respect. Taking 3 steps backward is only in order to be able to go 3 steps forwards, So if you are able to go forwards without getting in someone’s way you should do that.

 

Follow-up question:

Today the tzibbur started davening Shemoneh Esrei while I was in the middle of shema. When I stood up to beginShemoneh Esrei I noticed someone behind me (within 4 amos) was davening Shemoneh Esrei. I understand that I can begin Shemoneh Esrei without taking the 3 steps back, but am I allowed to stand up under such a circumstance (especially since my chair would moving backward and possibly disturbing them)?

 

Answer:

You may.

 

Sources:

א. כיון שאינו אלא מנהג. וראה שו”ת שבט הקהתי ח”ב סי’ מט, הליכות שלמה פ”ח סל”ג.

ב. אין איסור לעמוד כנגד המתפלל, ואף שיש שכתבו שאסור לעמוד לפני המתפלל, ויש שהוסיפו דחמירא עמידה מהעברה, לא קייל״ן הכי, ראה מג״א קב, ו. וכן הבין בדבריו במאמ״ר ט. וכ״מ באדה״ז שם ד שהעתיק כמג״א. וגם להאוסרים בקורא ק״ש מותר – חמד משה ג. וראה בכה״ח שם כט שכתב להחמיר לכתחילה. והנה בכ״מ משמע שהאיסור בעמידה הוא כבישיבה – ראה ס׳ הבתים תפלה ח, יב, והיינו שהאיסור בהיותו על עמדו ולא שהקימה מבלבלת כוונתו כבהעברה. אבל בעו״ת שם ה שהעמידה כהעברה. וכ״ה בראש יוסף להפמ״ג ברכות כז, ב והביאו בקיצור בפמ״ג בא״א ו. (וראה הנסמן בהלכה ברורה יוסף בירור הלכה יב). ומ״מ גם אינהו מיירי שלא הי׳ שם לפנ״ז ולא ביושב שנעמד. וראה א״ר ח. והוא מיקל אף לבוא לעמוד שם וכש״כ לקום מישיבתו. וראה גם לבושי שרד על המג״א שחילק כן. ונמצא שלפי כל הדברות מותר לקום מישיבתו. וכש״כ כשהוא לצורך מצוה. ובכגון דא כשגם הוא עוסק בתפלה ומבטל תפלתו בשביל זה ודאי אין להחמיר. וכן מוכח מזה שהעומד מותר לו לישב בצד המתפלל בעוסק בתיקוני תפלה ואי״ב משום העברה, שהרי אם מיירי בישב לפנ״ז בלא״ה הותר מדין בא בגבולו. וראה גם שם בכה״ח בסו״ד.

 

See also:

How does one keep all of the Halochos associated with Davening, in 770?

Halacha2go.com #717: The Constraints of Cutting Across a Crowded Shul

 

 

#13233