Hachnasa L’Cheider After School Hours?

 

Question:

Does a Hachnasa L’Cheider require to have children present or is it perfectly fine doing it with the Melamed after school hours (after the children in the class went home)?

 

Answer:

Although there is no specific recorded Minhag that the Hachnasa L’Cheider is required to be in the presence of other children, since it should be done in a festive way (like carrying golden dishes…) and in a form of celebration (in the child’s eyes as well) it’s sensible to say that it should be done when other children are there, as this is usually the case when there are other children present including them in the festivities.

As general rule: The customs associated with Hachnasa L’Cheider are very precise and addressed in detail in many Seforim, and even in Rishonim. Poskim also admonish us not to deviate from these customs as we don’t know all the reasons for the specific customs. Accordingly, since the common practice is to do it in the presence of other children, it is not recommended to change the common custom, as we don’t know whether this is b’davka or not.

Additionally, it should be done in the morning just like Matan Torah took place in the morning.

 

Sources:

אף שמנהגי הכנסה לחדר מדוייקים המה – ראה גם שיחת יום ב’ דחג השבועות תש”ל. וראה גם להלן – לא מצינו להדיא שצריך להיות בנוכחות עוד ילדים. וראה סה”ש קיץ הש”ת ע’ 68, וברשימת היומן ע’ שלה, שכ”ק אדמו”ר מהר”ש הוכנס לחדר בליל חורף, אף שבכלל ההכנסה צ”ל בבוקר דוקא, ע”פ מ”ש במ”ת “ביום השלישי בהיות הבוקר” (ובשיחת יום ב’ דחה”ש הנ”ל מדייק מזה גם שההכנסה הוא בהיות התינוק בן ג’ שנים – ביום השלישי), או משום שהיא עת רצון (עיין הרוקח סי’ רצו ובסגולות ישראל מערכת י’ אות נג ועוד) אלא ששם הי׳ משום טעם מיוחד (שלא תהי’ עין הרע, עיי”ש).

והעיקר הוא שמתחיל ללמוד בחדר מקום שמלמדים תינוקות – להעיר משיחות קודש תשל”ח ח”ב ע’ 116.

אבל לאידך צ”ל בשמחה ובמסיבה וסעודה – ראה סה”ש קיץ הש”ת ע’ 69, תש״ד ע׳ 47. סה”ש ה’תש”ה ע’ 104. וראה בספר חסידים סתש”מ. ולהעיר מתו”מ חט”ז ע’ 323, שיחו”ק תשל”ח ח”ב ע’ 122, לקו”ש ח”ה ע’ 30. ובד”כ נעשה שמחה אצל התינוק כשהוא ביחד עם שאר תינוקות של בית רבן. וראה נט”ג תגלחת הילדים והולכתם לחדר פי”ט הערה ז.

שלא לשנות ממנהגי ההכנסה לחדר – רוקח הובא בש״ך יו״ד רמה, ח. וראה דברים חריפים במגדל עוז להיעב״ץ בברכות שמים, ברכת גבעון יד. וראה גם אג״ק מוהרש״ב נ״ע ס״ע תפג. (ושם ע׳ תתלה. ע׳ תתקכה). וראה לקו״ד א ע׳ 450.

ולהעיר מילקוט מעם לועז פ׳ עקב, שהילד מחלק ממתקים לשאר הילדים. וכ״מ מפשטות הל׳ בכ״מ שמוליכים אותו לבית הספר.

 

 

#12065