I am a Shochet. Can I shecht chickens for Kaporos and then give the to goyim without kashering them (due to lack of time to do everything) and then give the value of the chickens to Tzedakah?
At least one chicken must be Kashered properly etc., so that the Brocha on the Shechita should not be in vain.
Regarding the additional chickens, it is not permitted to sell it to a Goy (or give it to an animal, or throw it out). In extreme cases where Kashering poses much difficulty and expenses, there is room for leniency.
בנוגע ברכת השחיטה להאכיל לגוים או לכלבים או לזרוק:
נחלקו הפוסקים, ראה דרכ״ת יט, י. הנסמן בשו״ת יחו״ד ו, נ בהערה. אבל כבר העירו שנעלם ממנו דברי הריב״ש בשו״ת שצח – שהביאו האחרונים וכת״ש בשו״ת יחו״ד שלא מצא שיכתוב כן ומפורש הוא שם ד״ה ומה שחדש – לברך על המסוכנת.
מאכל אדם לבהמה:
תענית כ, ב. מג״א קעא, א. ובקומץ המנחה לר׳ צדוק הכהן ח״ב אות פ שכש״כ לגוי. ובכ״מ בנוגע פרוסת המוציא או שיירי מצוה. אבל בדרכ״ת סא, פב בדעת הפרי תואר דלגוי שאני. ואין בזה בל תשחית. אמנם, לא נחית התם לדון בד״ז. ולכאו׳ תלוי שאם הטעם משום דמיחזי כבועט בטובה, י״ל ששייך גם בגוי. ובפרי תואר שם נראה דלא חילק בדבר, והתיר בכלל להאכיל לבהמה ולגוי. וראה באורח מישרים שם טו שהעיר מאיסור האכלת מאכל אדם לבהמה. ובהגהות יעב״ץ תענית שם משום הורדה בקדושה. והוא פלאי.
והנה, אם משום איסור האכלת אדם לבהמה כמה כתבו לפקפק בכל הענין. וכמה היתרים נאמרו בזה – ראה אצלנו 15326.
ואם משום בל תשחית, בפשטות, כל שהוא לצורך ליכא בל תשחית. ואם מעולה בדמים לזרוק או למכור לגוי – שעולה יותר יקר להכשיר – יש מקום להתיר. ותמיהני מש״כ לאסור איסר בשו״ת ויצבור יוסף ד, נו ולא נחית לזה.
ובחשוקי חמד פסחים יג, ב שאם כל שנה עושה כפרות בעופות אין לחוש שמא ילך לאשפה שלצורך תשובה מותר. ומ״מ התם מיירי בחשש ולא בודאי. ושוב מצאתי, בשו״ת דברי שלום קרויז ה, קיא שאם עולה ביותר להכשיר ליכא משום בל תשחית ואין לחוש שחסר בכפרתו.
#11187