Can one get a haircut on Motzei Tisha B’av when it is Thursday night? Or is it better to wait till Friday morning?
If it will be done in honor of Shabbos, yes. (And the same applies to doing laundry).
Sources:
רמ”א תקנ”ח א, מג”א א’, מ”ב ג.
ונסתפקו כמה אם ההיתר לכבוד שבת הוא רק בשחרית או גם מיד במוצאי ת״ב. וראה בא״א מבוטשאטש. וראה בא״א מבוטשאטש בלילה אינו מפורש להתיר. אמנם, בסידור יעב”ץ חלון ה אות ו להדיא דמותר מיד. ולפענ״ד, כן העיקר לדינא, ובהקדמה שמעיקר הדין מותר בכל. ודעת מחבר ורמ”א משמע דממנהגא אסרו רק בשר ויין. וכ״כ במאמ״ר והובא בבה”ל תקנח ד”ה עד חצות.
והנה, המנהג להחמיר יתר על כן גם ביום עשירי עד חצות והוא רק ממהרש”ל (סי’ צ”ב).
ובפשטות מש”כ המג”א “הכל מותר לכבוד שבת” – היינו דלא כרש”ל, ואין לנו להוכיח חומרא בליל עשירי שהרי רש”ל לא קאי בחל ביום חמישי. ובפשטות כיון שהותר חזר הדין כדעת המחבר להתיר במוצאי ת״ב. ועוד שסתימת המג”א מורה להתיר בלילה, דאל״ה הו״ל לפרש ולא לסתום.
ויתירה מזו דעת התוספות תענית ל, א – הביאו בב״י תקנא ומג”א שם יח – להתיר גם בט״ב מהמנחה ולמעלה לכבוד שבת. ובפמ”ג תקנ”ח א”א א’ מציין לתקנא, ד. והיינו כנראה דעת התוספות שהובא במג”א שם. והבו דלא לוסיף עלה בדבר שהוא ממנהגא בעלמא.
והרי דרך להסתפר בחמישי – מג”א ואדה”ז רס. וכן כיבוס תיקנו בחמישי דוקא, מפני כבוד שבת, ואין צורך להמתין עד ששי. ומכיון שכן, גם במוצאי ת״ב יש להתיר מיד. ואין סברא שמנהג כשר ידחה עיקר תקנת עזרא. ועוד שמצינו בד׳ לבוש שכתב ״למחרתו״, ובחדא מחתא כתב ״מיד״, ועכצ״ל שמותר מיד אחר ת״ב. והרי הוא הביא דעת המחבר תקנא, ד, ושם הכוונה מיד בלילה.
ובא״ר וא״ז ועוד שכתבו בשחרית – היינו לשלול שא”צ להמתין עד חצות, ולא שאסור בלילה. (וכנראה בזמנם לא נהגו לכבס בלילה). ובמכ”ש מזה שכתב הט”ז תקנא, יד, בדעת התוס׳ דאחר חצות בת״ב שייך כבר ליום מחר ושייך בו הלשון ״לאחריו מותר״. וגם יש להוכיח כן מזה שבא״ר הוכיח מלבוש תקנא, ושם מפורש כנ”ל. וכן הוכיח בא״ר מטור וב”ח, ובכל דבריהם לא נראה מקום לחלק בין לילה ליום.
ובדבר שהוא רק מדרבנן, ותו רק משום מנהג כשר, אפשר בריוח לסמוך להקל על היעב”ץ שפסק להדיא להתיר. ומה גם שלא מצינו מי שיאסור להדיא. וכל הפוסקים שכתבו שחרית – אין הכרח בדבריהם לאסור בלילה.
ומ”מ נראה שאם אינו לכבוד שבת אין להתיר. ומי שדרכו להסתפר תמיד בששי, אין סיבה להתיר בחמישי. וכן בכיבוס אם אינו לכבוד שבת ממש (אף אם נאמר להתיר לכבס הכל בבוקר). [ולהעיר מהמסופר שבמוצאי ת”ב תשל״ב שחל בליל שישי רמז שאין לשיר. והיינו כנ״ל שאין בזה ענין של כבוד שבת. ולהעיר שעד״ז אירע גם בתש״ל (שחל בליל רביעי) שנזף במשפיע על כך, ושע״פ שו״ע יש להמתין עד מחר בחצות].
וראיתי מציינים לשו”ת רבבות אפרים ח”ב סי’ קנה כד. נט”ג בין המצרים ח”ב פפ”ח ב ובתשובה סימן כ’. שש”כ פמ”ב סוף סעי’ נ”ב. ועוד. ואינם תח״י. והלפענ״ד כתבנו.
#10256