What is our custom regarding the placement of the Shabbos candles

 

The implication of the Alter Rebbe is to put them on the table, but I saw that the Arizal (referenced in the Ketzos Hashulchan) recommends not putting them directly on the table?

 

Answer:

The candles, at least two of them, should be on the table in the eating room. If this is difficult, one may place them near the table in that room.

One may not place them in the kitchen, because in today’s day and age that we have electricity there is really no benefit from the candles being there.

 

מועתק בכאן ממה שכתבנו במק״א עם הוספות.

Sources:

כפשטות לשון הרמ”א או״ח סרס”ג ס”י, ובפרט בזמננו שעיקר טעם ההדלקה הוא לכבוד ועונג שבת, ועיין בקצוה”ש סע”ד בבדה״ש י”ד מה שהעיר מלשון הלבוש ואדה”ז, ועיין קו”א לשו״ע אדה״ז שם סק”א שם.

באם צ״ל על השולחן או נגד השולחן – בכף החיים סרס”ג ס”ק ס”ח: משמע שמדליקין על השולחן בעצמו, וכן ראיתי קצת שנוהגין כן. אבל שם ממשיך: לפי הזוה”ק והאר”י ז”ל צריך להדליק נגד השולחן, דהיינו מנורה בדרום ושולחן בצפון. ואף אם אינו יכול לעשות כסדר הזה מ״מ לפי סודם של דברים, כיוון שזה בחינה בפני עצמה וזה בחינה בפני עצמה אין נכון לערבם יחד כידוע. וראה שם ס”ק נג-נו. שם סי׳ רסב. וכ״כ גם קצות השלחן שם, דלאו דוקא על השולחן. ובמעשה רב אות קי”ג: אין להניח הנרות על השולחן. וטעמו משום חשש בסיס. וראה המובא בקצוה״ש סי׳ קו בבדה״ש סקי״א משום חשש הבערה בנענוע הנרות.

[ולהעיר שאצלנו מדייקים בנרות חלב ולא בשל שמן. וכן נמסר בהנהגת כו״כ גדולי ישראל שלא הקפידו בשל שמן – ראה המובא בס׳ מנהג אבותינו בידינו שבת קודש (אבערלאנדער) ע׳ כג ובהערות. ויש שהציעו בטעם הדבר שלא הקפידו בשמן, דאף שבזמנינו ובנרות שלנו י״א שאין קפידא בשמן ואפשר להדליק לכתחילה בשל חלב (ראה משנ״ב רסד, כג. בית ארזים רסד, ל – ע׳ קנא. שו״ת אז נדברו ג, ד) מ״מ העדיפו בדוקא בחלב, והיינו מחמת הנ״ל].

אבל ידוע מה שהעיר הרבי במטבח הישיבה – וראה לקו״ש חכ״ב ע׳ 283 – וגם במכון חנה – וכן שמעתי מעדי ראי׳ – שיהיו דוקא על  השולחן ממש, ולא בסמיכות. וראה אם המלכות ע׳ צב. וכן נמסר בהנהגת הרבנית ע״ה – באהלי חנה כ״ט תשרי תשנ״ד ע׳ 5. וראה מה שהאריך לבסס בחקרי מנהגים ח״ב סנ״ב. וכ״ה בשיחה לנשי חב״ד כ״ח אייר תנש״א בסרט הקלטה (ולא נדפס בהנחה): ווי ס׳פירט זיך ביי אידן, אין דעם צימער וואו מ׳עסט די סעודת שבת און סעודת יו״ט און אויפן זעלבען שולחן. ודוחק גדול לדחוק שהכוונה כנגד השולחן. ועד״ז הוא בשיחת ו׳ תשרי תשל״ה ושיחת מוצ״ש בראשית תשל״ה.

וי״ל שמש״כ המקובלים שצ״ל מנורה בדרום ושולחן בצפון (תקו״ז מז. פיוט אזמר בשבחין. מ״ח ליל שבת פ״ג מ״ו. סידור האריז״ל סדר השולחן. חסל״א מעין בנהר מט. כה״ח הנ״ל) אינו סותר, וגם כשהם על השולחן, כל שהם בצד דרום א״ש.

בנוגע למטבח – יש חשש ברכה לבטלה היות ושרגא בטיהרא מאי מהניא – עיין אדה”ז שם סי”ג.

וראה כאן בארוכה ובמראי מקומות לשם.

 

#2941