Yehi Ratzon . . Sheyiboneh Beis HaMikdash During Lighting Shabbos Candles

 

Question:

Regarding Licht Bentching, is there a source for a woman to say יהי רצון, שיבנה… when doing the 3 Mitzvos, or is it something women did on their own, and therefore some feel it’s almost like הלכה, and it must be said and printed with the Brachos?

(I know about the Kavanos the Frierdiker Rebbe mentions in Likkutei Diburim).

 

Answer:

There is no known source for this Minhag. While there are many Techinos customarily recited at Hadlkoas Neiros Shabbos, Yehi Ratzon is not found among them in earlier sources, though in later sources it is mentioned. It is noteworthy that in Beis Horav there were no Techinos at candle lighting.

 

Sources:

תפלת יה״ר שיבנה בעת הדלקת נרות והפרשת חלה – מצאתיו בדפוס לראשונה בסידור קרבן מנחה.

בהפרשת חלה, מובן קצת הטעם, לפי שכעת המצוה רק מדרבנן – ראה תוס׳ מגילה כ, ב ד״ה ד״ה כל. וכ״כ עפ״ז ב שו״ת שם משמעון השלם ב, יו״ד ח, קונטרס תרומת חלה, ד״ה או י״ל (ע׳ קיט), ושם שקצת פלא מדוע אומרים כן גם בהדלקת נרות של ש״ק.  וראה דברי נפתלי האלבערשטאם פ׳ ראה (ס״ע רצג. וראה שם פ׳ שלח – ע׳ נו), שכן נהגו אחרי כל מצות התלויות בארץ, וכן נהג הרב״צ ע״ה יאדלר, וכן ראה גדולי ארץ נוהגים כן.

הטעם להמנהג לומר במצות טבילה (ובכלל – בג׳ מצות דידהו) אצל מחברי זמננו – ראה בנה ביתך כא, כט (ע׳ רכו). שו״ת דברי יציב ז, לקוטים פג. ז. שפע טהרה לתלמידו בהקדמה. נוף מרדכי א ע׳ רלט.

בענין תחינות בעת הדלקת נרות ש״ק בכלל – מובא כן בכ״מ. וגם בלקו״ד ג ע׳ 1074, נזכר מנהג ישראל שאומרות תחנות לפני ולאחרי הדלקת נרות. ושם נזכר גם לפני ולאחרי הפרשת חלה ולפני ולאחרי טבילה. אבל בלקו״ש טז ע׳ 578 (במענה לשואל שהביא מלקו״ד הנ״ל), שבשו״ע אדה״ז השמיט ד״ז. ו״לא שמעתי לא הן ולא לאו [היינו מנהג לומר או שלא לומר] ו[כן] לא ראיתי בבית הרב תפלת בקשה להדלקת הנרות״.

 

 

#2254