« go back

Is one allowed to buy and own the little dancing Rabbis and people as art to collect them? I’m referring to the 3D Menshilach they sell in the stores. 

If the purpose is not to play with it so that it rolls on the floor, but rather to keep in a display showcase closet, or similarly in a respectful manner, it is more severe than a doll. One must deface it, by removing the tip of the nose.

 

Sources:

בכלל, ראה שו״ת מהרי״ט ב, לו. העמק שאלה נז, ג. שו״ת משיב דבר שלו יו״ד יא. חכמ״א פו, ו. (אבל ראה שו״ת משנת יוסף יא, קמו). פרי השדה ג, לו. זקן אהרן וואלקין יו״ד ב, מז. דבר יהושע ג, כב. שערים מצויינים בהלכה קסח, ב. בנין אב א יו״ד לז. להורות נתן ג יו״ד מט-נ. יבי״א ג, ח. יחו״ד ג, סד. שבט הלוי ז, קלד, א. תשוה״נ א, תתד. אשרי האיש יו״ד א, י, כא. הגריש״א הובא בקובץ בית הלל יב. וראה חוט שני קונטרס עשיית צורות.

שיעור הפגימה – חת״ס ו, ו. חי׳ חת״ס ע״ז מג, ב. מנח״י ב, נט. שבה״ל שם.

ובצורות אדם, וכן בצורות שבמרכבה, המיועדים לגדולים חמור טפי כפשוט, כיון שעיקר ההיתר בבובות לפי שהוא דרך ארעי ולא דרך    קבע. וכן שמבוזין. משא״כ כנשעשה בצורה מכובדת לנוי. אבל לסברת החכמ״א הנ״ל, שבזמניננו אינן נעבדים, יש מקום היתר. ומ״מ סברא זו דחוי׳ איקרי לה בפוסקים.

 


Add Comment

Your Email address will not be published