« go back

Are lifting weights and stretching, done for enjoyment, completely Assur on Shabbos? I have a designated routine that I’ve been doing specifically on Shabbos, so it is not like my regular weekday workout.

There are multiple issues with exercising on Shabbos. Even if done for enjoyment and using a different routine than during the week, one should still refrain.

See here for additional information on the subject.

 

Sources:

ראה שו”ע או״ח שכו, ה. שם שכז, ב. שכח, מב. מג״א שכח, מג. שו״ע אדה״ז שכז, ב. שם שכח, מז. שמירת שבת כהלכתה יד הערה צט. טז, א. לד, כב.

וכבר העירו שכיון שלא נעשה בשביל שיזיע, וגם שאא״פ ע״י רפואות צ״ל מותר. וכן העיר בשו״ת אול״צ ב, לו, יב. אמנם, בשו״ע אדה״ז שכח, מז משמע שנקט כדעת רש״י שגם כשאינו נעשה להזיע ה״ז עובדין דחול. ודלא כמשנ״ב שכח, מב, בבה״ל. (וראה גם מג״א שם). ויל״ע בנדו״ז. ופשוט ששינוי כל דהו באופן ההתעמלות אינו מספיק להתיר עובדין דחול. ולהעיר מתוספתא שבת יז, טז:  אין רצין בשבת כדי להתעמל אבל מטייל כדרכו ואינו חושש ואפילו כל היום כולו. ומשמע שבריצה להתעמל נכלל באיסור התעמלות, ולא רק שלא יהא הילוכך בשבת כהילוכך בחול. וצריך לחלק בין זה לבחורים המתענגים בקפיצתם, שהנאתם מעצם הריצה, משא״כ כשההנאה היא מחיזוק בריאותו.

 ויש  שכתבו להתיר בנהנה מגוף ההתעמלות ולא מהתוצאה – שו״ת מלמד להועיל או״ח נג. שש״כ טז בהערה קו. ובד״כ אי״ז המציאות בפועל.  ולכאורה לרש״י שאסור גם במשפשף לתענוג בעלמא ליתסר. אלא שצ״ע אם כולל כל סוג של הפעלת כח על הגוף, הרי ריצה מותרת במתענגים מקפיצתם. ואולי ה״ז בדומה לממשמשין שאינה בכח.


Add Comment

Your Email address will not be published