Deodorant on Shabbos

 

Q. Which deodorant is OK for Shabbos, aerosol spray, or roll on?

A. One may put on deodorant. However, it is recommended to use non-scented deodorant (best since it does not give off a good smell, rather just stops the sweating). If one only has scented deodorant available then he may use a regular spray deodorant.

A bar of deodorant is forbidden to use on Shabbos. Some maintain one may not use spray deodorant, but most agree that it is permissible. Roll on deodorant (in liquid form, not gel) is permissible according to all.

Just one point to add about deodorant on Shabbos, that it can only be used if the primary reason is not to sweat. If, however, you are using it just for a good smell (like a perfume) then it would be forbidden.

 

Sources:

בנוגע מלאכת זורה – עיין רמ״א סוסי׳ שי״ט שמביא הירושלמי בנוגע הרק ברוח שחייב משום זורה ועיין רע״א שמביא מהריק״ש שלא ראינו מי שחושש בזה. ועיין במשנ״ב בבאה״ל ד״ה יש מחמירין שמביא תשובות רע״א שמצדד כמה טעמים להיתר. אבל עיין אדה״ז סע׳ כט שמביא הרמ”א להלכה. ולאידך בסימן תמו ס״ס ה כתב שלא שייך זורה כשאין פסולת וכתב לעיין בקו״א וצ״ע.

וכבר נקטו כו״כ האחרונים שלא שייך זורה ב”ספריי” שלא משתמש ברוח. וראה כתבי ר׳ אייזיק בסופו – ח״א ע׳ קנז. ובאמת, תלוי בסוג הספריי אם הוא על ידי פאמפ או לא. וראה הלכה יומית אות תפד. וש״נ באריכות.

בנוגע מוליד ריח – עיין בסימן שכב סעיף ה וסימן תקי״א ברמ״א סעי׳ ד שאסור לסחוף כוס מבושם על הבגדים ועיין בט״ז ס״ק ח שמביא המהרש״ל להלכה שלא שייך פס״ר בריח, ועיין במ״א בסי׳ תרנ״ח שחולק על המהרש״ל. ועיין באדה״ז בסוף סימן תקיא וכן בקו״א שפוסק כמהרש”ל, וידועה הקושיא על הט״ז ואדה״ז שלכאורה הם אוסרים פס״ר בסימן שכ״א לדוך ע״ג בגד. ולהלכה נראה עיקר כמו שכתב בקו״א שהרי שם מביא המ״א שסובר שיש פס״ר ומ״מ הוא פוסק באופן אחר.

בנוגע מוליד אם שייך בגוף האדם – עיין שו״ת ח״צ הובא בקו״א הנ״ל ועיין במשנ״ב בסימן קכ״ח ס״ק כ״ג שפוסק כמותו. אבל עיין במ״א וט״ז ואדה״ז ס״ס תקי״א שיש מוליד בגוף האדם.

אבל בנדו״ד יש להקל שהרי עיקר דעתו להסיר הריח הרע ולא להוליד ריח טוב. ועיין באדה״ז הנ״ל בחצאי עיגול שמוסיף שמספיק שעיקר כוונתו ולא צריך כל כוונתו בכדי שיהא נחשב פס״ר שמותר. ולכאורה נראה להביא ראיה מסימן שכ״ח סעיף לו שמותר להסיר ריח הפה וכן בסימן ש״ג פלפלין בתוך הפה שמותר – אף שהפלפלין מולידים ריח טוב  כדמוכח שסימן שכ״א הנ״ל שאסור לדוך פלפלים שמולידים ריח. וכן העלה בשבת כהלכה פרקש במקומו.

בנוגע ממרח – עיין ברמ״א סימן שכו סע׳ י בנוגע זייף שאסור מדין מוליד. ועיין במ״א  שמביא של״ג להיתר. ואדמה״ז סע׳ י יש להחמיר לפי הרמא. ועיין מ״ב ס״ק ל שמביא תפארת ישראל דבסבון רך יש בו משום ממרח. ועיין קצוה״ש סי׳ קמו בבה״ש ס״ק כ שהוא מקשה על התפא״י וכן סותם להיתר בס׳ קלח בבה״ש ס״ק לא. ועיין שמירת שבת כהלכתה פרק יד הערה מט.

 

 

#958