I have a tree outside my window that produces some kind of inedible berries, right now it looks like there is some flowers sprouting, can I make a Bracha on such a tree? I don’t know what kind of tree.

 

The Bracha can be recited upon seeing any “fruit bearing tree” that is blossoming.

The fact that most people would not eat these fruits (for safety reasons) does not render it a “non fruit bearing tree”.

 

כתב בשו”ת הלכות קטנות ח”ב סי’ כח דאין לברך אלא על אילני מאכל, ואחריו נמשכו כמה אחרונים (ראה באה”ט רכו סק”א, כה”ח סק”ב, משנ”ב סק”ב ועוד). אבל כמה אחרונים תמהו ע”ז וכתבו שיש לברך על אילני סרק (מור וקציעה) אף על עצי בשמים (חיד”א בס’ עבוה”ק אות קצט), או ריח הלבלוב (ספר הפרנס סי’ שצו בשם מהר”ם מרוטנברג). ונתפשט המנהג כדעה הראשונה, וכן משמע מהרבה פוסקים שדנו בזמן הלבלוב והוצאת הפרות, מובאים בלקו”ש חכ”ג ע’ 116 הע’ 33 ובשוה”ג עיי”ש מה שהעיר בזה. אבל ראה בשו”ת שבה”ל ח”ו סי’ נג שחשש לדעה השניה לענין ספק ברכות להקל כשכבר בירך. וראה מש”כ כעי”ז בא”א בוטשאטש.

ויתירה מזו: בנוגע לאילני ערלה הסתפק הגרע”א בגליונו על השו”ע אם לברך, אבל בשו”ת דובב מישרים ח”ג ס”ה הוכיח בטו”ט שהברכה היא על עצם הבריאה ולא על ההנאה, עיי”ש באריכות. וראה גם שו”ת צי”א חי”ב ס”כ, ג.

ועכ”פ, באילן המוציא פרות אלא שאינם עומדים לאכילה בודאי אפשר לברך לכו”ע.

 

 

#8068