אישה ילדה שבוע שעבר, והתינוק קצת צהוב. היום נפטר אבא שלה אך היא לא תיסע ללויה. עוד לא ידוע מתי הלויה…

 

1. מתי תתחיל לשבת שבעה?

— מיד.

ע״פ אג״ק ו ע׳ קג. וכן נתפשטה ההוראה. והטעמים המבוארים שם שייכים גם לעניננו. ובמק״א – לע״ע אינו מוכן לדפוס – הארכנו.

 

2. מה הדין אם הברית לפני הלויה? נותנים שם?

— המנהג שלא נותנים שם לפני הקבורה. ראה מו״ק כה, ב ובגירסת העין יעקב – והובא בתשורת שי דלקמן. האגודה מו״ק מ. שו״ת תשורת שי א, ה. שם תרל. חיים וברכה למשמרת שלום ש, מ. מנח״א ד, כז. שו״ת צי״א אבן יעקב יח, י. שבה״ל ג, קסז, ג. דברי יציב יו״ד קסב. עקדת משה ב, קמ הערה ט. שם ג סה, יז.

 

3. האם היא יכולה לבוא לברית?

— לא. מותר לה להשתתף בברית ולא בסעודה אא״כ הסעודה בביתה.

ארחות חיים ב ע׳ תקע. האגודה מו״ק סה. שו״ת הראב״ד רי. מהרי״ל ע׳ תפח. שבות יעקב א, תפח. דבר משה א, פב. א״ר קלב, ד. הגרא״ז מרגליות יא. דע״ק שצא. אבל בחקרי לב דלהלן שלא יצא לביהכ״נ שכמ״פ מלים בבית.

וטעם ההיתר לכאו׳ שלא להטריח הציבור. ואם בלא״ה אין הברית בביהכ״נ קשה להתיר כשאינו בבית האבל.

ולכאורה גם לאמו מותר לצאת לביהכ״נ כיון שהוא כרגל דידה – ראה שבות יעקב ב, קב לגבי פדה״ב. משנ״ב תקנט, לב. ואינו דומה למוהל וסנדק שאפשר ע״י אחר, ראה בשו״ע ונו״כ יו״ד שצג.

סעודה – ראה חקרי לב יו״ד ג, קנ. זרע אמת ב, קמה. ודע״ק שם שמותר לבעל לאבי הבן לישב אצל השולחן. וכ״ה במנהגי וורמישא ע׳ סב. ורק בדאר בעלי ברית החמירו – מגדל עוז יג, ו. זרע אמת יו״ד קנח.

 

3. אם הברית אחרי הלויה, היא יכולה להשתתף?

— לא. כנ״ל רק בברית.

 

4. האם כדאי למצוא מוהל מחמיר שידחה את הברית לאחרי שבעה?

— לא. וגם שלא בזמנה י״א שאין לדחות, ראה יבי״א ה יו״ד כג. וכש״כ הוא.

 

 

#4544