« go back

My doorway is around 94 inches tall. The bottom of Shlish Ho’Elyon is around 31 inches from the top, which is around 62 inches high. My shoulder height is around 54-55 inches high. So where do I place the Mezuza? I saw conflicting sources which leave me confused.

 

If the doorway is 100 inches tall, or less, it should still be placed on the top third and not at shoulder height.

It is placed at sholder height only if the top third is higher than 72 (or perhaps even 90) inches.

 

טעמים ומקורות:

בשו״ת אבנ״ז יו״ד שפד, ח שבמקום ששליש העליון אינו גבוה יותר מד׳ וה׳ אמות קובעה בשליש העליון. וראה שם שעט. וראה בשו״ת בכורי שלמה מהדו״ת יו״ד כד. ונראה משם שכן מסקנתו. (אמנם, בשינוי קצת, שלדבריו תלוי אם הפתח גבוה יותר מד״א ולא אם השליש גבוה יותר מד״א. ושם ר״ל ולפרש כן גם בדברי האבנ״ז. אלא, שדברי האבנ״ז בסשפ״ד לא הגיעו לידיו בשעת מעשה, כנראה למעיין). וכ״כ כעי״ז מסברא בקונטרס המזוזה – בית ברוך על החיי״א – רפט סק״כ. וראה גם קה״ע ופנ״מ לירושלמי מגילה פ״ד הי״ב ד״ה הגע, דמוכח מדבריהם שרק באופן שהפתח גבוה כ״כ שאינו יכול להגיע בידו (פנ״מ) או להסתכל בה (קה״ע. וראה ל׳ הט״ז רפז, ב. וכ״ה בכ״מ). והרי גובה אדם בינוני עם ראשו לדעת התוס׳ בכ״מ (חגיגה יא, א. וכ״ד כמה ראשונים) הוא קרוב לד״א, וכשמרים ידו למעלה מראשו הוא גבוה עוד יותר, וכן בד״כ מסתכל האדם בעיניו בגובה קצת. (אף שעד כ׳ אמה שלטא בה עינא). וקרובים דברי אלו להיות כדברי אלו. ושו״מ בתוספת קדושה יומא יא, ב בתוד״ה מיהו, מה שדן בזה. ויש לצרף הדעות דסגי כשהוא כנגד כתפיו גם כשמגבי׳ א״ע קימעא. ועוד כמה דעות בזה. ואכ״מ. ומכיון שבלא״ה לכמה דעות קובעים תמיד בשליש העליון, הבו דלא להוסיף עלה בכגון דא. וראה הנסמן בנתיבים בשדה השליחות א, יח, בדעת רבותינו נשיאנו. ולפי המסופר שם במדות הבית בראסטאוו, השליש העליון עדיין תוך ד״א. אבל ראה שם רשימת הגר״י ע״ה לנדא.

ולאחרונה נדפס אג״ק משנת תשי״ז (בהשלמות לשיחות קודש שי״ל ע״י הנחות בלה״ק לש״פ וישלח תשע״ט) בענין זה. ואין שם הכרעה. וגם חסרים המ״מ וציונים [מכתב השואל – נדפס לאחרונה בקובץ אור ישראל מאנסי, כמדומה ניסן תשע״ט או שלפניו]. ועכ״פ נראה דלא שמיע לי׳ – לפחות בשנת תשי״ז – שמועה זו בשם אדמו״ר מוהרש״ב נ״ע, דאל״כ דוחק שלא נזכרה להדיא בפנים. אבל, נראה מתוכן האגרת – וכן בכמה אג״ק כיו״ב שנמצאו לאחרונה – שהיא טיוטא לחוד, ולא נשלחה לנמען. ויתירה מזו, שיתכן שהוכנה מראש ע״י המזכירות, ומעולם לא עברה הגהה כלשהי. וברוך היודע.

 

 

#4227

 


Add Comment

Your Email address will not be published