קבלת שבת לפני צאת הכוכבים

 

שאלה:

יש מנין שמקדימים הכנסת ש״ק ומנסים להתפלל מנחה לפני פלג המנחה. יוצא לפעמים שלפני פלג עדיין חסר מהמנין. והם רוצים לדעת האם עדיף שיתפללו ביחידות לפני הפלג או שעדיף לחכות עד שיהי׳ מנין?

 

מענה:

אם התפללו מנחה אחרי פלג המנחה אין להתפלל ערבית קודם הלילה. ואם המנין מורכב ממקורבים וכדומה, וא”א להתפלל במנין בלילה, יש מקום להקל שהמנין יתפלל מנחה ומעריב זה אחרי זה אחרי פלג המנחה (למרות השקו״ט ע״פ דין כמבואר בטעמים ומקורות). וכמובן שחסידי חב”ד שבמנין יתפללו מעריב בזמן ביחיד אם אין צורך לעלות כש”ץ. ובכלל, המנהג המקובל בליובאוויטש הוא להתפלל ערבית גם בליל שבת בלילה ולא מבעוד יום.

 

טעמים ומקורות:

עיין שו״ע אדה״ז סימן רסז ס”א שאין להתפלל מנחה אחרי הפלג ומעריב קודם צאת.

וכן במשנ”ב הגם שהביא חולקים כתב שאין להקל רק אם יתפללו מעריב אחרי השקיעה, עיין באה”ל שם.

ובסי’ רל”ג כתב הרמ״א להקל בזה בשעת הדחק. והמ״א סק״ז הגביל היתר זה רק בציבור ולא ביחיד, וכן באדה״ז סימן צ ס”י. והגם שאין הוכחה משם שהיקיל לעשות תרתי דסתרי באותו יום בציבור, הרי מקורו ממ”א שם. וד”ל. וכן הסכים המשנ”ב סקי״א [וסותר את עצמו  מס’ רסז. וצ”ע למה החמיר יותר בע”ש, ובפרט שבע”ש יש סברא להקל יותר, מחמת הקדמת אברים וחלבים של ערב שבת, ראה מג״א רסז. ועוד, שיש תוספת שבת לאיסור מלאכות וכבר עשהו ללילה – עיין שו”ת קנין תורה ח”ד ס’ כז, משנה הלכות ח”ו ס’ נו].

לגבי הנהוג אצל חסידים – ראה שו”ת אדה”ז סימן ז. ועיין בבדי השולחן סימן עז ס”ק טו, שבליובאוויטש נהגו שלא להקדים גם בליל שבת, וראה בהערות בסוף ח”ה שם. ובכה”ח סק”ג שע״פ הקבלה יש להקפיד לא להתפלל מבעוד יום, וכן בספר שליחות כהלכתה מובא שהרבי לא נתן להקדים תפילת ערבית לכבוד כמה גבירים ממחנה ישראל, ואינו תח”י כעת. ועיין בספר פינת ההלכה (מהכולל במלבורן) שהאריך בזה, ואינו תח”י כעת. ועיין רסז ס”ד וקונ”א סק״א. ורצג קונ״א שם, ועיין איך ישבו בכה”ח רסז סק״ז. וצ”ע. ומפורש בצ”צ ריש מס’ ברכות להתפלל ביחידות אם רגיל להתפלל בזמנה. אבל לא קאי בליל שבת.

 

 

#947